هیئت‌های عزاداری کمتر از ظروف یکبار مصرف استفاده کنند/ ظروف یکبار مصرف گیاهی جایگزین شود

شهر بیست/ مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: هیئت‌های عزاداری، ایستگاه‌های صلواتی و عموم سوگواران در این استان تلاش کنند که هرچه کمتر از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
هیئت‌های عزاداری کمتر از ظروف یکبار مصرف استفاده کنند/ ظروف یکبار مصرف گیاهی جایگزین شود
شناسه : 11859 | انتشار : ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به فرارسیدن ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) افزود: یکی از سنت های پسندیده در روزهای محرم و صفر، اطعام و پذیرایی از عزاداران حسینی است، اما گاهی ندانسته با استفاده گسترده از ظروف یکبارمصرف پلاستیکی، برای ادای نذرمان طبیعت و محیط زیست را فراموش می کنیم.

وی در ادامه افزود: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی شاید از بروز بیماری های عفونی جلوگیری ‌کند، اما ترکیبات شیمیایی آزاد شده از آن منجر به بروز انواع اختلالات گوارشی و ریوی، سرطان و سایر بیماری‌های غیرواگیر می‌شود و اثرات سوء آن در سقط جنین و تولد نوزادان ناقص نیز به اثبات رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه وضعیت مصرف کیسه و ظروف پلاستیکی در کشورمان بسیار نگران کننده است، اظهار داشت: به عقیده کارشناسان برگشت‌پذیری این ظروف به طبیعت بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال طول می کشد و موجب آلودگی شدید زمین، رودخانه ها و جنگل ها و از میان رفتن محیط زیست، جانوران، گیاهان و در نهایت انسان می شود.

وی بر ضرورت قراردادن سطل های مناسب زباله برای جمع آوری ظروف و پسماندها در محل توزیع نذورات تأکید کرد و گفت: مدیران و مسئولان هیئت های مذهبی بر اساس آموزه های دینی باید نسبت به اسراف مواد غذایی و همچنین مصرف بهینه آب و برق در مراسم های عزاداری نیز توجه داشته باشند و حتی الامکان از هدررفت مواد غذایی و انرژی جلوگیری کنند.

موسوی با اشاره به توزیع ظروف یکبار مصرف گیاهی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم و مشارکت سازمان های مردم نهاد زیست محیطی، تصریح کرد: امیدواریم فرهنگسازی زیست محیطی از سوی گروه های مؤثر به ویژه روحانیون و رسانه ها در سطوح مختلف جامعه به خوبی انجام شده و در پیروی از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در پاسداری از محیط زیست کوشا باشیم.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.