به مناسبت سالروز ربوده شدن امام موسی صدر؛

مشاهیر قم به مثابه الگوهای حل آسیب‌های اجتماعی

شهر بیست/ در حالی که در ایام سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر ابعاد گوناگون شخصیتی وی مورد توجه قرار می گیرد نباید از نظر دور داشت که ایشان زاده شهر قم و یکی از مشاهیر این شهر در دوران معاصر است که توانسته با استعداد و خلاقیت و دانش خویش یکی از الگوهای اصلاح اجتماعی برای اقشار مختلف باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مشاهیر قم به مثابه الگوهای حل آسیب‌های اجتماعی
شناسه : 11822 | انتشار : ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، روزنامه گویه قم در سالروز ربوده شدن امام موسی صدر، یادداشتی به قلم بهمن یارخراسانی با عنوان «مشاهیر قم به مثابه الگوهای حل آسیب‌های اجتماعی» منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید: 

نهم شهریورماه سالروز ربوده شدن امام موسی صدر، این شخصیت بزرگ جهان اسلام است. امام موسی صدر زاده شهر مقدس قم و رشد و نما یافته در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه(س) است. پدر بزرگوار ایشان حضرت آیت الله العظمی سیدصدرالدین صدر از مراجع تقلید بزرگ قم بود. امام موسی صدر در حوزه علمیه قم از تربیت علمی و اخلاقی ستارگان علمی و معنوی قم همچون آیات عظام بروجردی، محقق داماد، علامه طباطبایی و … بهره مند گشت.

امام موسی صدر در سال ۱۳۳۸ به دعوت علامه سید شرف الدین موسوی عاملی و شیعیان لبنان و توصیه آیت الله العظمی بروجردی وارد لبنان شد و سرمنشاء تحولات ژرف و بزرگ در این کشور و بلکه در کل منطقه خاورمیانه و غرب آسیا شد و آثار و برکات وجودی او به شیعیان لبنان محدود نماند.

اما نکته قابل توجه این بود که تحول آفرینی امام موسی صدر قبل از لبنان در حوزه علمیه قم آغاز شده بود و او یکی از سرآمدان و پیشگامان تحول خواهی در قم به شمار می آمد. تأسیس نخستین مجله و نشریه دینی عمومی برای مخاطب عام یکی از اقدامات او است. وی نخستین طلبه ای بود که برای تحصیل علوم دانشگاهی پا به دانشگاه تهران می گذارد و اقتصاد را بر می‌گزیند که خود نشان دهنده سمت و سوی نگاه امام موسی صدر و نوع دغدغه مندی ایشان برای جامعه بوده است. همچنین تدوین طرحی گسترده جهت اصلاح نظام آموزشی حوزه علمیه با همفکری شخصیت‌هایی مانند دکتر بهشتی، مکارم شیرازی و برخی دیگر از بزرگان و مراجع امروز از دیگر تلاش های او در قم بوده است.

مسئله بسیار بارز و قابل تأمل در تفکر و سیره امام موسی صدر به اذعان دوستان وی که اکنون از مراجع تقلید هستند و همچنین غالب محققان و کارشناسان، بلندنظری و اقدام او پیش از ورود و ابتلای جامعه به مسائل نوپدید و گرفتاری ها و تبعات حاصل از آن بوده است.

در روزگاری که سید موسی صدر در قم مشغول زندگی بود امواج تغییر در زندگی شهری در حال گسترش در جای جای ایران بود اما کمتر کسی اهمیت و لزوم اقدام و علاج را در قبال آن درک می‌کرد. به‌طور طبیعی اگر انسان ها و جوامع در برابر تغییرات فرهنگی و اجتماعی منفعل عمل کنند طبعا زندگی آنها نیز بصورت و به سمت و سویی ناخواسته جهت خواهد گرفت و جلوه های نامطلوبی پدیدار خواهد گشت و تجربه و تاریخ معاصر نشان داده است مردم و جوامع عموما در این بسترها خوب عمل نکرده و در پیش بینی سیل تغییرات ناکام بوده اند.

شاید مسئله حجاب و بدحجابی یکی از این موارد باشد که اکنون یکی از مهم ترین دغدغه ها و پدیده ها و آسیب های اجتماعی در شهر قم گشته است. زمانی که امام موسی صدر به لبنان رفت، بی حجابی دختران و زنان شیعه یکی از ابتلائات در آن دیار بود. امام موسی صدر خود می‌گوید قریب به دو سال برای حل این پدیده و آسیب بزرگ مشغول مطالعه و بررسی می شود تا راه حل مناسبی بیابد. جالب آنکه وی در سخنان خود می گوید حتی سبک زندگی و محافل دینی بانوان در قم را نیز برای تطبیق در لبنان بررسی کرده است اما دیده طرح و مدل دیگری برای جذب و کار فرهنگی و عقیدتی در میان جامعه دختران و زنان شیعه لبنان به منظور تقویت امر حجاب لازم است.

امام موسی صدر توانست با روشن اندیشی، حزم، ژرف کاوی و صبر و متانت و مدارا در طول حدود دو دهه حضور در لبنان، مسئله و آسیب بی حجابی بانوان شیعه را درمان و بلکه سبک زندگی تازه ای برای زنان در آنجا رقم بزند و در حالی که هیچ کدام از امکانات و ابزارها و ارگان ها و حمایت های امروزین و مرسوم در میان ما و در قم را نداشت اما آنچنان الهام بخش شد که هنوز باید فنون موفقیت او را در این مقولات مد نظر قرار داد.

در حالی که در ایام سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر ابعاد گوناگون شخصیتی وی مورد توجه قرار می گیرد نباید از نظر دور داشت که ایشان زاده شهر قم و یکی از مشاهیر این شهر در دوران معاصر است که توانسته با استعداد و خلاقیت و دانش خویش یکی از الگوهای اصلاح اجتماعی برای اقشار مختلف باشد. یکی از راه های هویت بخشی در هر شهری توجه به مشاهیر شهر و در دسترس قرار دادن آنها برای جوانان است.

بدیهی است که الگوهای برخوردار از تأثیرگذاری های فرامحلی و فراملی برای جوانان جذاب ترند و از این رو شهر و استان قم نیازمند توجه دوباره به مشاهیر پرشمار خود همچون امام موسی صدر است. یکی از راه های عرضه و بهره مندی از ظرفیت های این مشاهیرِ الهام بخش، به کارگیری فنون موفقیت آنان در مواجهه و حل معضلات اجتماعی است که می تواند همگان را منتفع سازد.

ناگفته پیداست که شهر قم هویت خویش را مرهون این چشمه هاست و اساسا زندگی شهرنشینی بدون پذیرش یک هویت سالم از ناحیه شهروندان مساوی با تولید و گسترش انواع آسیب های اجتماعی است. حال که شهر و حوزه علمیه قم از چنین مشاهیر هویت آفرین و مردم داری برخوردار است که سیره و تفکر آنان راهگشای بن بست ها و برطرف کننده محنت هایی است که سال هاست از درمان آنها عاجز مانده ایم، چه خوب است همه علاقه مندان و دلسوزان از این زاویه نیز به اهمیت بهره مندی از مشاهیر قم توجه کنند.

  • نویسنده : بهمن یارخراسانی
نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.