پروژه قطار سریع السیر شاید به کلی منتفی شود

شهر بیست/ مدیرعامل راه آهن می گوید در جلسه اخیری که میان مسئولان وزارت راه مرتبط با پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان با جهانگیری برگزار شد، نگاه غالب، ادامه پروژه بود اما منتفی شدن آن را رد نکرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پروژه قطار سریع السیر شاید به کلی منتفی شود
شناسه : 11770 | انتشار : ۰۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر، تکاپو برای احداث قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان اگرچه این روزها با فشار دولت، افزایش یافته، اما خبرهایی نیز از احتمال منتفی شدن کل پروژه به گوش می رسد.

سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری اخیر خود در نخستین روز هفته دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره وضعیت قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت: دستگاه اجرایی این پروژه شرکت راه‌آهن بوده و ساخت آن برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گذاشته شده است.

وی افزود: مصوبه تغییر دستگاه اجرایی این پروژه از شرکت ساخت به شرکت راه آهن در هیئت دولت، ۲ ماه پیش ازسوی معاون اول رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد و قرار بود سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی درباره اجرایی شدن این طرح گزارشی تهیه کنند.

معاون وزیر راه یادآور شد: این پروژه به‌دلیل اینکه ضمانتنامه‌های طرف چینی با مشکلاتی روبه‌رو شده، متوقف است. البته پروژه به‌طور کامل متوقف نیست و پیمانکار همچنان در آن حضور دارد. در این مسیر کارهایی در حوزه زیرساختی انجام شده مثلا بخشی از زیرسازی های مسیر قم تا اصفهان اجرا شده است؛ اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری اختلاف‌نظرهایی با سازمان برنامه و بودجه داریم که امیدواریم به‌زودی حل‌وفصل شود.

مدیرعامل راه‌آهن: اظهار نظر نمی‌کنم!

اما آنچه بیش از همه زنگ خطر نگرانی برای تعطیلی این پروژه را به صدا درآورد، پاسخی بود که مدیرعامل راه‌آهن به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر احتمال تعطیل شدن این پروژه داد.

رسولی با بیان اینکه نگاه غالب اعضای حاضر در جلسه اخیر مسئولان وزارت راه و سازمان برنامه با معاون اول رئیس جمهور در ۱۳ مرداد ماه، ادامه اجرای این پروژه بود، درباره منتفی شدن کل پروژه گفت: نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم.

از سخنان مدیرعامل راه آهن چنین برمی آید که یک نگاه دیگر در این جلسه، عبور دولت از اجرای پروژه و منتفی شدن  ساخت این خط آهن و قطار سریع السیر بوده است.

اگرچه سایت دولت در روز برگزاری جلسه وزیر راه و شهرسازی و دو معاون وی (مدیران عامل ۲ شرکت «ساخت و توسعه» و «راه آهن») و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درباره پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان خبری از این نشست منتشر کرد، اما هیچ گاه اشاره ای به حذف کامل این پروژه نشد.

خودداری مدیرعامل شرکت ساخت از گفت وگو در این خصوص

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در تلاشی که خبرنگار مهر برای گفت وگو با وی در این خصوص داشت، اعلام کرد در حال حاضر امکان مصاحبه در این خصوص را ندارد.

معاون شرکت ساخت: تهیه گزارش جزئیات پروژه در اولویت است

عباس خطیبی، معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در گفت وگویی که چندی پیش با خبرنگار مهر در خصوص جلسه مدیران وزارت راه با معاون اول رئیس جمهور درباره راه آهن سریع السیر داشت، صرفا بر اولویت تهیه گزارش جزئیات پروژه از سوی وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه برای ارائه به جهانگیری تأکید کرد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه، در جلسه دومی که در حضور معاون اول رئیس جمهور پس از تهیه گزارش در خصوص قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان برگزار می شود، تصمیمات نهایی اتخاذ می شود.

گزارش وزارت راه آماده شد؟

خطیبی مدت زمان تعیین شده برای تهیه گزارشی که قرار است به جهانگیری ارائه شود را حداکثر ۱۵ روز عنوان کرد که با توجه به اینکه این نشست در ۱۳ مرداد برگزار شده بود، در حال حاضر باید این گزارش آماده شده باشد. اما تا کنون خبری از تهیه گزارش مذکور اعلام نشده است.

احتمال قطع ال سی ۱۳.۶ میلیارد یوآنی؟

اگرچه نورالله بیرانوند معاون اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل ریلی در ۲۰ خرداد ماه از فعال بودن ال سی ۱۳.۶ میلیارد یوآنی چینی ها به عنوان فاینانسر و سازنده این پروژه خبر داده بود، اما خطیبی معاون شرکت ساخت در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: به دنبال فعال کردن ال سی چینی ها هستیم.

به نظر می رسد یکی از دلایل توقف اجرای پروژه قطر سریع السیر تهران-قم-اصفهان، نامشخص بودن وضعیت ال سی چینی هاست؛ اتفاقی که در گذشته نیز رخ داده و طرف چینی تهدید به حذف ال سی گشایش یافته در یکی از بانک های عامل ایرانی کرده بود.

نوشته های مشابه
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
آماده‌باش ناوگان تاکسیرانی در لیالی قدر
ضرورت افزایش امنیت بوستان‌های قم
دیدار شهردار قم با مدیرکل بازرسی استان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.