گزارش بازرسان خانه مطبوعات قم به مجمع عمومی حاوی چه نکاتی بود؟

شهر بیست/ بازرسان خانه مطبوعات قم، گزارشی از عملکرد یک ساله هیئت مدیره خانه مطبوعات قم منتشر کردند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
گزارش بازرسان خانه مطبوعات قم به مجمع عمومی حاوی چه نکاتی بود؟
شناسه : 11701 | انتشار : ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، یکی از دستور جلسات برگزاری مجمع عمومی خانه مطبوعات استان قم، ارائه گزارش بازرسان در خصوص عملکرد هیئت مدیره است که بازرسان، مواردی را در قالب ده بند در گزارش خود نسبت به چگونگی فعالیت خانه مطبوعات در یکسال اخیر منتشر کردند.  

 متن گزارش بازرسان خانه مطبوعات به شرح زیر است:  

اعضای محترم خانه مطبوعات استان قم

سلام علیکم

با احترام، ضمن تبریک اعیاد خجسته ماه ذی الحجه، اینجانبان مهدی بخشی سورکی و سید محمدرضا بهشتی پور بازرسان خانه مطبوعات استان قم از ۷  شهریورماه سال ۱۳۹۷ با انتخاب مجمع عمومی به عنوان بازرسان خانه مطبوعات فعالیت خود را آغاز نموده و در راستای اجرای وظایف قانونی محوله بر اساس آنچه در اساسنامه آمده است، در جلسات هیأت مدیره حضور داشته و امروز در پایان فعالیت یکساله خود، چگونگی عملکرد هیأت مدیره خانه مطبوعات استان را در دو بخش گزارش مالی و گزارش فعالیت ها با رویکرد ارائه پیشنهادات و راهکار‌ها به شرح ذیل به محضر اعضای محترم خانه مطبوعات استان قم ارائه می گردد.

الف) گزارش مالی

۱ـ اسناد و صورت های مالی و ترازنامه خانه مطبوعات استان قم برای سال مالی منتهی به تاریخ ۲ شهریور ماه ۹۸ مورد رسیدگی کامل قرار گرفت که در مجموع عملکرد و صورت های مالی مورد تایید می باشد.

لازم به ذکر است در ابتدای دوره، برخی ایرادات شکلی در اسناد و مدارک مالی از سوی بازرسان تذکر داده شد که خوشبختانه مورد اصلاح قرار گرفته است.

۲ـ در اسناد مالی، مبلغی جزئی به عنوان طلب خانه مطبوعات از یک شخص حقیقی مطرح است که مورد تذکر بازرسان قرار گرفت، اما همچنان تعیین تکلیف نشده است.

۳ـ اموال و دارایی های خانه مطبوعات استان قم نیز تا پیش از شروع فعالیت هیأت مدیره فعلی مشخص نیست که انتظار می رود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این زمینه ورود و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام نماید.

ب) گزارش فعالیت ها

۱) یکی از اقدامات هیأت مدیره در سال ۹۷ توزیع هدیه یک میلیون ریالی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز خبرنگار بود که به حساب خانه مطبوعات قم واریز شده بود و در این راستا کارت هدیه به تعداد اعضای اصلی و افتخاری که تا روز خبرنگار سال ۹۷ اسامی آنها در سایت خانه مطبوعات وجود داشت، تهیه و در بین اعضا توزیع گردید. علاوه بر آن هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم بر اساس مصوبه داخلی، از محل بودجه خانه مطبوعات مبلغ یک میلیون ریال دیگر به تمامی اعضای اصلی و افتخاری به مناسبت روز خبرنگار اهدا کرد.

۲) به نظر می رسد یکی از مهمترین عوامل موفقیت در اجرای برنامه ها و فعالیت های خانه مطبوعات، داشتن تعامل و همکاری میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و خانه مطبوعات باشد که متأسفانه این ارتباط نزدیک آنگونه که باید و شاید امروز در استان قم شکل نگرفته و انتظار می رود که این دو نهاد جدا از رویه های قانونی و یا اختلاف نظرها، توان و ظرفیت خود را به صورت یکپارچه در جهت خدمت به اعضای محترم خانه به کار بگیرند تا در نهایت شاهد ارتقاء روزافزون جایگاه اهالی رسانه در استان باشیم.

همچنین حمایت های رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل می بایست از طریق خانه مطبوعات صورت بپذیرد تا جایگاه قانونی این نهاد تازه پاگرفته، محکم تر از گذشته شود، چرا که خانه مطبوعات تنها تشکل رسانه ای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و قطعا تقویت جایگاه خانه مطبوعات ضروری و انکار ناپذیر است.

۳) یکی از وظایف و اختیارات هیأت مدیره خانه مطبوعات، قبول درخواست عضویت، تطبیق دادن شرایط عضویت متقاضیان و اخذ تصمیم در خصوص اعضایی است که شرایط عضویت را از دست داده اند، که در این خصوص در طول یکسال گذشته جلسات مختلفی با حضور اعضای هیأت مدیره خانه و بازرسان برگزار گردید و پرونده تمامی اعضا مجددا مورد پایش قرار گرفت که عمده مشکل ناقصی پرونده متقاضیان مواردی از جمله عدم بارگذاری معرفی نامه از رسانه، عدم تأیید مدیر مسئول و عدم بارگذاری سوابق شغلی و  بیمه ای برای تأیید عضویت اصلی بوده است که این موارد به صورت کتبی و شفاهی به متقاضیان عضویت اطلاع رسانی گردیده است.

در عین حال این موضوع نیز مطرح است که اساسا تأیید متقاضیان به عنوان عضو خانه مطبوعات بر عهده هیأت مدیره خانه است و برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اساسنامه نقشی تعریف نشده، اما سامانه عضویت خانه به گونه ای طراحی شده که پس از تأیید از سوی خانه مطبوعات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید مجدد بررسی های لازم را بعمل آورد و تأیید نهایی از سوی آن اداره انجام می شود.

در اینجا به موضوع عضویت دو نفر از متقاضیان در ایام برگزاری مجمع عمومی و انتخابات بازرسان در سال گذشته نیز اشاره می کنیم که هر چند شروع درخواست متقاضیان از روزهای قبل از مجمع بوده و سهل انگاری و اشتباه در تأیید آنها از سوی خانه مطبوعات محرز است، اما تأیید نهایی در روز برگزاری مجمع از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نباید صورت می گرفت و در واقع خلاف ضوابط بوده که با پیگیری های انجام گرفته از سوی مدیر خانه، این افراد حق رأی دادن در انتخابات بازرسان را پیدا نکردند و بعدها عضویت یک نفر از آنها نیز به دلیل نداشتن شرایط عضویت اصلی به تأیید هیأت مدیره خانه مطبوعات نرسید.

۴) یکی از موضوعات مهمی که می بایست در اولویت برنامه های خانه مطبوعات قرار بگیرد، بحث آموزش اصحاب محترم رسانه است که این امر در ۵ بند از وظایف ۱۸ گانه خانه مطبوعات در اساسنامه به صراحت بر آن تاکید شده است. از این رو انتظار می رود هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم در این زمینه برنامه ریزی جدی تری داشته و می توان با تدوین یک تقویم آموزشی کوتاه مدت و یا بلندمدت، موضوع آموزش را به صورت مستمر دنبال نمود که این اقدام در نهایت موجب ارتقاء سطح کیفی آثار رسانه ای خبرنگاران خواهد شد؛ هر چند در طول یک سال گذشته برخی دوره های آموزشی توسط خانه مطبوعات استان قم برگزار شده که قابل تقدیر است.

۵) انتظار است مجموعه اقدامات و فعالیت های رفاهی، ورزشی و فرهنگی برای اعضای محترم خانه مطبوعات که موجب دلگرمی، ایجاد رابطه صمیمانه تر و افزایش روحیه و نشاط اجتماعی اعضای محترم خانه مطبوعات خواهد شد، تقویت شود که برگزاری مناسب مسابقات ورزشی در ایام روز خبرنگار سال جاری، نمونه موفق از اینگونه اقدامات بوده که گسترش دامنه این فعالیت ها بر اساس آنچه در اساسنامه خانه مطبوعات آمده مورد استقبال اعضا قرار خواهد گرفت.

۶) یکی از خلاء هایی که در فعالیت خانه مطبوعات استان قم دیده می شود، ضعیف بودن ارتباط هیأت مدیره خانه با اعضای محترم است که برای تقویت این ارتباط می توان نشست های فصلی و صمیمانه ای را با حضور اعضا برگزار نمود و مشکلات موجود و سایر مباحث مورد دغدغه خبرنگاران و اصحاب رسانه را مورد بحث و بررسی قرار داد. در عین حال راه اندازی سایت خانه مطبوعات و به روز رسانی صفحه خانه مطبوعات استان قم در سامانه کشوری نیز می تواند به این ارتباط کمک نماید، هر چند که هم‌اکنون در کانال تلگرامی خانه، اطلاع رسانی های لازم به اعضا صورت می پذیرد.

۷) تلاش های انجام گرفته هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم در ثبت اساسنامه ای که در سال گذشته به تصویب مجمع عمومی رسیده است، قابل تقدیر بوده و امید است با انجام مراحل پایانی آن و دریافت امضاء رای دهندگان به این اساسنامه، موانع قانونی در انجام فعالیت های خانه مطبوعات استان نیز برطرف گردد.

۸) جلسات هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم در طول یک سال گذشته نیز به صورت منظم و هر ماه برگزار شده و هیأت مدیره محترم به سبب پیگیری برخی از موضوعات در برخی ماه ها تا سه جلسه نیز جلسات خود را برگزار نمودند و هیچ یک از اعضای هیأت مدیره، تا سه جلسه پی در پی غیبت نداشتند و لازم به ذکر است هیچ کدام از اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات از بابت عضویت در هیأت مدیره و برگزاری جلسات تا کنون هیچ وجه و هزینه ای دریافت نکرده اند.

۹) یکی از مواردی که طی فعالیت یک سال اخیر هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم در خصوص آن اقدامی نشده است، موضوع دریافت حق عضویت سالانه به میزان دویست هزار ریال از اعضای محترم خانه می باشد که بر اساس آنچه در اساسنامه آمده، هیأت مدیره می بایست نسبت به این موضوع اقدام قانونی را صورت دهد و انتظار می رود اعضای محترم نیز همراهی های لازم در این زمینه را بعمل آورند چرا که ماهیت تشکل های صنفی و حرفه ای، همکاری های متقابل اعضا و دست اندرکاران است تا بر پایه آن برنامه ها و فعالیت ها به خوبی به مرحله اجرا درآید.

۱۰) یکی از اقدامات مناسب هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم، برپایی نشست های خبری مدیران دستگاه ها و نهادها در محل خانه مطبوعات بوده که رویکرد این نشست های خبری، صرفا ارائه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی نبوده و با هدف مطالبه گری خبرنگاران در موضوعات مرتبط با آن نهاد برپا شده است که در مجموع این اقدام نیز جایگاه خانه مطبوعات استان قم را تقویت می کند و امید است این نشست ها تداوم یابد.

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از اعتماد اعضای محترم خانه مطبوعات استان قم به بازرسان، از تلاش های صورت گرفته اعضای محترم هیات مدیره، رئیس، نائب رئیس، مدیر خانه و خزانه دار طی یکسال گذشته تقدیر می گردد و به استحضار اعضای محترم می رساند که هدف اصلی بازرسان نظارت کامل بر اجرای ضوابط و قوانین و صحت عملکرد هیأت مدیره محترم بر اساس اساسنامه  در فضایی تعاملی و به دور از حاشیه سازی بوده است که امیدواریم توانسته باشیم در این مسیر رسالت خود را به خوبی به سرانجام رسانده باشیم و اقدامات مورد رضایت پروردگار قرار گیرد.

سید محمدرضا بهشتی پور                                         مهدی بخشی سورکی

        بازرس خانه مطبوعات استان قم                                  بازرس خانه مطبوعات استان قم

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.