حمیدرضا منتظری:

صداوسیمای مرکز قم به خانواده سینما در قم بدهکار است/ سینمای کودک و نوجوان به دنبال هویت‌بخشی به نسل آینده است

شهر بیست/ این فیلمساز و فعال رسانه‌ای، ضمن گلایه از عملکرد نامناسب صداوسیمای مرکز قم در پوشش خبری برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قم، بیان داشت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری زیادی در شهر قم اتفاق می‌افتد اما متاسفانه صداوسیمای مرکز قم اشتیاق چندانی به پوشش خبری در خور توجه و همچنین حمایت مادی و معنوی از خانواده فرهنگ و هنر در شهر قم ندارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
صداوسیمای مرکز قم به خانواده سینما در قم بدهکار است/ سینمای کودک و نوجوان به دنبال هویت‌بخشی به نسل آینده است
شناسه : 11631 | انتشار : ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱   پرینت

حمیدرضا منتظری فیلمساز و فعال رسانه در حاشیه برگزاری سی‌ودومین جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان در قم در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست»، اظهار داشت: سینمای کودک و نوجوان با تمرکز بر دو مقوله «سرگرمی» و «تعلیم و تربیت»، هویت‌بخشی به نسل آینده جامعه را دنبال می‌کند و در سینمای جهان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، اما متاسفانه شرایط امروز سینمای کودک و نوجوان در ایران چندان قابل نیست.

عضو خانه سینمای مستند قم بیان کرد: آثار تولید شده داخلی سینمای ایران با موضوع کودک و نوجوان در اغلب موارد ماهیت تجاری ندارند و معمولا در گیشه موفق نیستند و این موضوع دلایل و ابعاد مختلفی دارد.

وی افزود: از طرفی ضعف تکنولوژی داخلی تولید داخلی با استانداردهای جهانی و نمونه‌های وارداتی فاصله دارد و معمولا فیلم‌های داخلی در مقایسه با فیلم‌های خارجی کودک و نوجوان از موضوعات تکراری و کاراکترهای کلیشه‌ای و ساختار و تکنیک ضعیف برخوردار هستند که با شرایط، آثار تولید شده برای کودکان نسل معاصر و سرگرم با فناوری‌های تبلت و موبایل و ابزارهای چندرسانه‌ای، جذابیت چندانی ندارد.

منتظری تصریح کرد: همچنین از سوی دیگر جوهره سینمای کودک و نوجوان، بر بستر تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و از اساس، فیلم کودک و نوجوان باید محور آموزشی و پرورشی داشته باشد.

وی افزود: اگر این محتوای مورد نظر، از جذابیت‌های مرسوم سینمایی و ساختار فنی استاندارد و تکنیکال برخوردار نباشد محتوم به شکست خواهد بود و مواجهه با این امر نیازمند تدبیر ویژه متصدیان و فعالان حوزه مدیریت فرهنگی و سینما است.

عضو انجمن سینمای جوانان ایران با بیان اینکه در جریان حمایت از سینمای کودک و نوجوان در سطح ملی دو مقوله «تولید» و «اکران» باید مورد توجه و تدبیر قرار گیرد، گفت: در مبحث تولید، قدم اول نگارش قصه‌ای است که دارای فانتزی‌های سینمایی و سمعی بصری برای کودکان باشد و همچنین نگارش فیلمنامه‌های اقتباسی که از داستان‌های منطبق با سبک زندگی مطلوب و فرهنگ بومی برگرفته باشند.

منتظری افزود: همچنین در قدم دوم، فراهم کردن بستر مناسب جهت تأمین سرمایه لازم و واردات تکنولوژی تولید سینمایی به جای واردات محصولات سینمایی است که امروزه این محصولات خارجی بازار سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی با موضوع کودک و نوجوان را در دست گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین در محبث اکران و پخش فیلم سینمایی کودک و نوجوان نیز باید توجه ویژه‌ای به فرهنگ‌سازی و ایجاد جذابیت و علاقه در بین کودکان برای حضور در سالن سینما در دستور کار متولیان فرهنگی قرار گیرد.

این منتقد سینما و رسانه افزود: برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های منظم اکران هفتگی و همچنین برنامه‌های جنبی داخل سالن سینما علاوه بر تماشای فیلم می‌تواند نسل جوان که آینده‌سازان جامعه هستند را با سینما و تماشای فیلم در سالن سینما بیشتر مأنوس کند.

منتظری، ضمن گلایه از عملکرد نامناسب صدا و سیمای مرکز قم در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قم بیان داشت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری زیادی در شهر قم اتفاق می‌افتد اما متاسفانه صدا و سیمای مرکز قم علی‌الظاهر اشتیاق چندانی به پوشش خبری در خور توجه و همچنین حمایت مادی و معنوی از خانواده فرهنگ و هنر در شهر قم ندارد!

وی افزود: شهر قم دارای تعداد زیادی هنرمند فعال و متعهد است که دلسوزانه در حال تلاش و کوشش هستند اما صداوسیما به عنوان مهد رسانه که می‌تواند و می‌بایست سهم قابل توجهی در حمایت از هنرمندان و هدایت فعالیت‌های فرهنگی و تولیدات هنری بومی هنرمندان قم داشته باشد، متاسفانه برنامه مدون و مشخصی در دستور کار ندارد و فقط رویکرد تجاری و تبلیغاتی را پیش گرفته است.

این منتقد سینما و رسانه افزود: هنرمندان شهر قم و به ویژه خانواده سینما و تئاتر در استان قم که سهم قابل توجهی در تأمین نیروی انسانی سازمان صدا و سیمای کشور و همچنین مرکز قم داشته است توقع دارند، شبکه نور همچون سایر مراکز استان‌ها از هنرمندان استان خود حمایت کند و یک برنامه‌ریزی مستمر و هوشمندانه جهت ایجاد تعامل دوسویه در بخش خبری و تولیدی در دستور کار خود قرار دهد.

وی در پایان اضافه کرد: اقدام اداره کل سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، در تدبیر و ایجاد تعامل بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، اداره کل آموزش و پرورش استان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم و انجمن سینمای جوانان استان قم در امر برگزاری خلاقانه و همزمان جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در استان قم شایسته تقدیر است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.