حمیدرضا منتظری:

صداوسیمای مرکز قم به خانواده سینما در قم بدهکار است/ سینمای کودک و نوجوان به دنبال هویت‌بخشی به نسل آینده است

شهر بیست/ این فیلمساز و فعال رسانه‌ای، ضمن گلایه از عملکرد نامناسب صداوسیمای مرکز قم در پوشش خبری برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قم، بیان داشت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری زیادی در شهر قم اتفاق می‌افتد اما متاسفانه صداوسیمای مرکز قم اشتیاق چندانی به پوشش خبری در خور توجه و همچنین حمایت مادی و معنوی از خانواده فرهنگ و هنر در شهر قم ندارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
صداوسیمای مرکز قم به خانواده سینما در قم بدهکار است/ سینمای کودک و نوجوان به دنبال هویت‌بخشی به نسل آینده است
شناسه : 11631 | انتشار : ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱   پرینت

حمیدرضا منتظری فیلمساز و فعال رسانه در حاشیه برگزاری سی‌ودومین جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان در قم در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست»، اظهار داشت: سینمای کودک و نوجوان با تمرکز بر دو مقوله «سرگرمی» و «تعلیم و تربیت»، هویت‌بخشی به نسل آینده جامعه را دنبال می‌کند و در سینمای جهان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، اما متاسفانه شرایط امروز سینمای کودک و نوجوان در ایران چندان قابل نیست.

عضو خانه سینمای مستند قم بیان کرد: آثار تولید شده داخلی سینمای ایران با موضوع کودک و نوجوان در اغلب موارد ماهیت تجاری ندارند و معمولا در گیشه موفق نیستند و این موضوع دلایل و ابعاد مختلفی دارد.

وی افزود: از طرفی ضعف تکنولوژی داخلی تولید داخلی با استانداردهای جهانی و نمونه‌های وارداتی فاصله دارد و معمولا فیلم‌های داخلی در مقایسه با فیلم‌های خارجی کودک و نوجوان از موضوعات تکراری و کاراکترهای کلیشه‌ای و ساختار و تکنیک ضعیف برخوردار هستند که با شرایط، آثار تولید شده برای کودکان نسل معاصر و سرگرم با فناوری‌های تبلت و موبایل و ابزارهای چندرسانه‌ای، جذابیت چندانی ندارد.

منتظری تصریح کرد: همچنین از سوی دیگر جوهره سینمای کودک و نوجوان، بر بستر تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و از اساس، فیلم کودک و نوجوان باید محور آموزشی و پرورشی داشته باشد.

وی افزود: اگر این محتوای مورد نظر، از جذابیت‌های مرسوم سینمایی و ساختار فنی استاندارد و تکنیکال برخوردار نباشد محتوم به شکست خواهد بود و مواجهه با این امر نیازمند تدبیر ویژه متصدیان و فعالان حوزه مدیریت فرهنگی و سینما است.

عضو انجمن سینمای جوانان ایران با بیان اینکه در جریان حمایت از سینمای کودک و نوجوان در سطح ملی دو مقوله «تولید» و «اکران» باید مورد توجه و تدبیر قرار گیرد، گفت: در مبحث تولید، قدم اول نگارش قصه‌ای است که دارای فانتزی‌های سینمایی و سمعی بصری برای کودکان باشد و همچنین نگارش فیلمنامه‌های اقتباسی که از داستان‌های منطبق با سبک زندگی مطلوب و فرهنگ بومی برگرفته باشند.

منتظری افزود: همچنین در قدم دوم، فراهم کردن بستر مناسب جهت تأمین سرمایه لازم و واردات تکنولوژی تولید سینمایی به جای واردات محصولات سینمایی است که امروزه این محصولات خارجی بازار سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی با موضوع کودک و نوجوان را در دست گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین در محبث اکران و پخش فیلم سینمایی کودک و نوجوان نیز باید توجه ویژه‌ای به فرهنگ‌سازی و ایجاد جذابیت و علاقه در بین کودکان برای حضور در سالن سینما در دستور کار متولیان فرهنگی قرار گیرد.

این منتقد سینما و رسانه افزود: برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های منظم اکران هفتگی و همچنین برنامه‌های جنبی داخل سالن سینما علاوه بر تماشای فیلم می‌تواند نسل جوان که آینده‌سازان جامعه هستند را با سینما و تماشای فیلم در سالن سینما بیشتر مأنوس کند.

منتظری، ضمن گلایه از عملکرد نامناسب صدا و سیمای مرکز قم در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قم بیان داشت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری زیادی در شهر قم اتفاق می‌افتد اما متاسفانه صدا و سیمای مرکز قم علی‌الظاهر اشتیاق چندانی به پوشش خبری در خور توجه و همچنین حمایت مادی و معنوی از خانواده فرهنگ و هنر در شهر قم ندارد!

وی افزود: شهر قم دارای تعداد زیادی هنرمند فعال و متعهد است که دلسوزانه در حال تلاش و کوشش هستند اما صداوسیما به عنوان مهد رسانه که می‌تواند و می‌بایست سهم قابل توجهی در حمایت از هنرمندان و هدایت فعالیت‌های فرهنگی و تولیدات هنری بومی هنرمندان قم داشته باشد، متاسفانه برنامه مدون و مشخصی در دستور کار ندارد و فقط رویکرد تجاری و تبلیغاتی را پیش گرفته است.

این منتقد سینما و رسانه افزود: هنرمندان شهر قم و به ویژه خانواده سینما و تئاتر در استان قم که سهم قابل توجهی در تأمین نیروی انسانی سازمان صدا و سیمای کشور و همچنین مرکز قم داشته است توقع دارند، شبکه نور همچون سایر مراکز استان‌ها از هنرمندان استان خود حمایت کند و یک برنامه‌ریزی مستمر و هوشمندانه جهت ایجاد تعامل دوسویه در بخش خبری و تولیدی در دستور کار خود قرار دهد.

وی در پایان اضافه کرد: اقدام اداره کل سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، در تدبیر و ایجاد تعامل بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، اداره کل آموزش و پرورش استان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم و انجمن سینمای جوانان استان قم در امر برگزاری خلاقانه و همزمان جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در استان قم شایسته تقدیر است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.