سید امیر طباطبایی:

سینمای کودک ایران قهرمان بومی ایرانی ندارد/ فیلم‌ها باید درجه بندی شوند

شهر بیست/ فیلمساز و کارشناس مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور با بیان این موضوع که سینمای کودک و نوجوان نیاز به قهرمان دارد، گفت: ما نتوانستیم شخصیت‌های وطنی دوست داشتنی در آثار کودک و نوجوان تولید کنیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سینمای کودک ایران قهرمان بومی ایرانی ندارد/ فیلم‌ها باید درجه بندی شوند
شناسه : 11417 | انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ستاد خبری سی‌ودومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان قم، سید امیر طباطبایی با بیان اینکه سینمای کودک ایران باعث اعتبار بخشی به سینمای ایران شده است، اظهار داشت: بسیاری از فیلم های فوق العاده کودک و نوجوان در سال های گذشته مانند فیلم هایی از جمله «خانه دوست کجاست» و «باشو غریبه کوچک» و فیلم‌های فیلمسازان بزرگی مانند عباس کیارستمی، مجید مجیدی، بهرام بیضایی و امیر نادری در این ژانر بوده که برای سینمای ایران افتخارآفرین بوده است و این از جایگاه مهم سینمای کودک و نوجوان ایران حکایت دارد که جنبه بین المللی دارد.

فیلمساز و کارشناس مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور افزود: در سینمای کودک ایران صداقت موج می‌زند. سینمای تکنیکال نیست و سرشار از نگاه های انسانی و  عاطفی است و به عقیده بسیاری از منتقد ها  و فیلم سازان بین المللی، سینمای کودک و نوجوان ایران یک نوع سینمای شاعرانه است و اتفاقاتی را که در سینمای کودک ایران می‌افتد، شبیه شعر می دانند.

وی در رابطه با لزوم ساخت آثار سینمای در ژانر کودک ونوجوان، تاکید کرد: یکی از کارکردهای مهم سینما ایجاد سرگرمی برای مخاطبان خود است و زبان سینما سرگرمی بسیار موثری برای کودکان است که بتوانیم از این سرگرمی استفاده کرده و مفاهیم اخلاقی و تربیتی در قالب این فیلم ها به کودکان منتقل کنیم.

این کارگردان و تهیه کننده افزود: فیلم، اثرگذاری بسیاری روی مخاطب کودک و نوجوان دارد و به همین دلیل لازم است همانطور که برای بزرگسالان فیلم می سازیم برای کودکان هم فیلم بسازیم.

طباطبایی با تاکید بر لزوم خاطره سازی فیلم های کودک و نوجوان، افزود: فیلم های دهه ۶۰ و ۷۰ تبدیل به خاطره برای بزرگترهای امروز شده است اما در سال های اخیر نتوانسته ایم فیلم های موثری بسازیم و فیلم هایی که از سینمای اروپا و آمریکا و حتی ژاپن وارد ایران شده است خیلی توانسته تاثیر زیادی روی مخاطب کودک و نوجوان بگذارد و برای آنها خاطره خلق کند.

کارشناس مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور با بیان این موضوع که سینمای کودک و نوجوان نیاز به قهرمان دارد، تصریح کرد: بچه ها قهرمان را دوست دارند و این قهرمان با پیوست فرهنگی که یک فیلم دارد می تواند ساخته شود.

طباطبایی افزود: این پیوست فرهنگی به معنی این است که بعد از محبوبیت یک شخصیت کودک و نوجوان، آثارش همواره در زندگی کودکان وجود دارد و با استفاده از عنصر تکرار باعث ترغیب بیشتر مخاطب کودک و نوجوان می شوند و این شخصیت ها را در بین مخاطب کودک و نوجوان محبوب می کنند.

به گفته این فیلمساز، ما نتوانسته ایم شخصیت های وطنی دوست داشتنی در آثار کودک و نوجوان خلق کنیم و بعد بتوانیم از همین شخصیت، نوشت افزار، عروسک و … تولید بکنیم که بچه ها بتوانند یک مجموعه فرهنگی از این شخصیت را داشته باشند.

طباطبایی همچنین با انتقاد از عدم درجه بندی فیلم ها در سینمای ایران تاکید کرد: امیدواریم که در سال های آینده به سمتی برویم که بچه های ما مجبور نباشند، فیلم های مخصوص بزرگسالان را تماشا کنند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.