عالم اهل تسنن لبنان:

انحراف از غدیر ظلم به قرآن است/ انکار غدیر نشانه انسان متعصب و لجباز است

شهر بیست/ شیخ صهیب حبلی با اشاره به ثابت بودن واقعه غدیر در کتاب و سنت گفت: انحراف از غدیر ظلم به قرآن و عترت و علی(ع) است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انحراف از غدیر ظلم به قرآن است/ انکار غدیر نشانه انسان متعصب و لجباز است
شناسه : 11217 | انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از شبستان قم، شیخ «صهیب حبلی» از عید غدیر به عنوان مهم‌ترین مسئله فراموش شده جهان اسلام یاد کرد و گفت: خطبه حضرت محمد(ص) در حجه الوداع مهمترین سند حقوق بشر برای برقراری عدالت و مساوات میان مردم به شمار می آید. پیامبر اکرم(ص) پس از اجتماع عظیم مسلمانان در حج، اصل دین را به مردم ابلاغ کرد.

عضو تجمع علمای مسلمان لبنان از فراموشی وصیت پیامبر در روز غدیر ابراز تاسف کرد و افزود: ما ادعای مسلمانی و پیروی از حضرت محمد(ص) را داریم در حالی که وصیت ایشان در حجه الوداع را به فراموشی سپرده ایم.

وی از واقعه غدیر به عنوان امتداد رسالت نبوی یاد کرد و اظهار داشت: واقعه غدیر غم در کتاب و سنت موجود بوده و انکار این مساله غیرممکن است. غدیر خم یک مساله تاریخی بزرگ و مهم به شمار می آید.

شیخ صهیب حبلی با اشاره به ثابت بودن مساله غدیر در قرآن و سنت تصریح کرد: عید غدیر متعلق به همه مسلمانان است اما در میان اهل تسنن به فراموشی سپرده شده و شیعیان کاملا به آن پایبند هستند. این در حالی است که غدیر کاملا تواتر دارد و مخفی نگهداشتن آن به هیچ وجه جایز نیست.

وی دور کردن مسلمانان از امام علی(ع) و اهل بیت(ع) را کار دشمنان توصیف کرد و ادامه داد: دشمنان در طول تاریخ کاری کرده اند که بسیاری از مسلمانان آشنایی دقیقی با اهل بیت(ع) ندارند. نقش امویان در این زمینه پررنگ است و تلاش های فراوانی برای به عزلت کشیدن خاندان پیامبر(ص) انجام گرفت.

این عالم اهل تسنن انحراف از غدیر را ظلم به قرآن کریم دانست و خاطرنشان ساخت: انحراف از وصیت پیامبر(ص) در غدیر نه تنها ظلم به امام علی(ع) بلکه ظلم به قرآن کریم نیز محسوب می شود. عدم توجه به این واقعه به معنای ظلم به قرآن و عترت و علی(ع) است.

وی امامت را مساله ای ثابت در قرآن کریم خواند و گفت: آیه « اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» بر این مساله تأکید دارد که امامت مساله جدیدی در اسلام نیست، بلکه مساله ثابت در شریعت محسوب می شود. غدیر ثابت کرد که هر انسان مسلمانی دارای رهبری است که باید از او پیروی کنند.

شیخ حبلی افزود: چگونه می توان هم امام علی(ع) را دوست داشت و هم کسانی که با امام جنگیدند و او را به شهادت رساندند؟ برخی می گویند که هدف پیامبر(ص) از سخنرانی در روز غدیر، تمجید از علی(ع) نزد یمنی هاست در حالی که چنین مساله ای را در سخنرانی پیامبر در حجه الوداع نمی بینیم.

وی تأکید کرد که بر هیچ کس پوشیده نیست که امام علی(ع) دروازه علم حضرت محمد(ص) است و امیدواریم روز غدیر گامی برای آشنایی بیشتر ما با امام علی(ع) و اهل بیت(ع) باشد. غدیر یک روز ثابت در میان اهل تسنن است و هر که این واقعه را انکار کند به مخالفت با سنت و تاریخ پرداخته و یک متعصب لجباز است.

رئیس جمعیت الفت لبنان همچنین به اهمیت نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: هر چه درباره نهج البلاغه سخن بگوییم، نمی توانیم جزء کوچکی از حق آن را ادا کنیم. حتی غیرمسلمانان نیز از برخی حکمت های نهج البلاغه استفاده می کنند، ولی متاسفانه اکثر مسلمانان از این کتاب بزرگ غافل هستند.

وی عترت را تفسیر قرآن توصیف کرد و ادامه داد: اگر به قرآن تسمک جوییم هیچگاه عترت را از دست نداده و با مراجعه به عترت به فهم قرآن می پردازیم. جمع میان قرآن و عترت عامل نجات است و امیدواریم اهل تسنن نیز به کشتی نجات سوق یابند.

این عالم اهل تسنن یادآور شد: کسی که به غدیر بی توجه باشد نسبت به سه رکن آن یعنی قرآن و عترت و امام علی(ع) کوتاهی کرده است. یعنی هم قرآن را مهجور کرده، هم عترت را در معرض هدف قرار داده و هم در سبب و لعن علی(ع) در منبرها و سختی کشیدن محبان این امام نقش داشته است.

وی با ابراز برائت از فتنه گران و ضربه زنندگان به وحدت اسلامی گفت: مسلمانان باید همانند امام علی(ع) و اهل بیت(ع) که جان خود را در راه اسلام تقدیم کردند، بپا خواسته و به وصیت غدیر که متعلق به همه مسلمانان است عمل کنند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.