درددل خبرنگاران قمی به مناسبت روز خبرنگار

شهر بیست/ عشق و علاقه به حرفه خبرنگاری مهم‌ترین موضوعی است که سبب شده خبرنگاران قمی سختی‌های این شغل نظیر عدم تضمین شغل و ثابت بودن تعرفه خبر را متحمل شوند. قم دومین شهر خبر خیز ایران است و خبرنگاران قمی جزء فنی‌ترین و سریع‌ترین خبرنگاران کشور هستند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
درددل خبرنگاران قمی به مناسبت روز خبرنگار
شناسه : 10848 | انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از تسنیم قم، سختی‌های کار خبرنگاری بر کسی پوشیده نیست به‌گونه‌ای که جزو مشاغل سخت نیز قرارگرفته است. خبرنگاران قم پرکارترین خبرنگاران کشور هستند، وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س)، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید و هم‌چنین برنامه‌های خبری زیادی که هرروزه در این استان برگزار می‌شود، نشان از حجم بالای فعالیت خبرنگاران قمی است.

خبرنگاری شغلی سخت با حقوقی ناچیز است که تنها علاقه سبب ماندگاری در این حرفه می‌شود، اهالی رسانه به‌واسطه اینکه در تلاش هستند تا رویدادهای گوناگون را به بهترین نحو به اطلاع مخاطبان خود برسانند و در بازگو کردن مشکلات قشرهای مختلف جامعه پیش‌قدم هستند کمتر فرصت پیدا می‌کنند تا مسائل خود را بازگو کنند.

روز خبرنگار فرصتی برای بیان مشکلات و دغدغه‌های قشر زحمت‌کش و خستگی‌ناپذیر است، ازاین‌رو با تعدادی از خبرنگاران عزیز و فعال استان قم به گفت‌وگو نشسته ایم.

منجمی:برگزاری کارگاه‌های تخصصی خبر از جمله نیازهای خبرنگاران است

عباس منجمی گیلانی خبرنگار ایرنا مرکز قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با نشریه بعثت کار خبر را آغاز کردم و با روزنامه‌های جام جم و آفرینش همکاری داشتم و ۱۴ سال است که با خبرگزاری ایرنا همکاری دارم،یکی از موضوعاتی که سبب شده است در کار خبر باقی بمانم عشق و علاقه است.

وی بابیان اینکه اگر انسان به هر کاری علاقه‌مند باشد سختی‌های آن را متحمل شده و به آن کار ادامه می‌دهد،تصریح کرد:دانش‌آموزی که به درس علاقه دارد از تفریحات خود می‌زند و همه سختی را به جان می‌خرد،در کار خبر و هر کار دیگری اگر انسان علاقه داشته باشد سختی و مشکلات آن  را می‌پذیرد.

خبرنگار و عکاس ایرنا ادامه داد:باید کارگاه‌های آموزشی توسط خانه مطبوعات و ارشاد در شاخه‌های  روزنامه‌نگاری آنلاین ،عکاسی، خبرنگاری و گزارش‌نویسی برگزار شود و همه عکاسان و خبرنگاران و افرادی که در رسانه دخیل بوده با شرکت در این کارگاه‌ها و مطالعه کتاب و مقالاتی که در روزنامه‌نگاری وجود دارد علم و دانش خود را به‌روز کنند تا در کار خود مؤثرتر واقع شوند.

منجمی گیلانی با اشاره به خاطره خود از عرصه خبر تصریح کرد: درگذشته رژه نیروهای مسلح در رودخانه برگزار می‌شود و از نیروهای مسلح عکاسی می‌کردم، در بین عکاسی از افرادی که سخنرانی می‌کردند خبر تهیه می‌کردم و در آخر رژه یکی از افسرانی که در رژه شرکت داشت گفت متوجه نشدم که شما عکاسی یا خبرنگار چون مشاهده کردم هم عکس می‌گرفتی و هم خبر می‌نوشتی.

وی بیان کرد:در زمانی که خبرنگار و عکاس روزنامه آفرینش بودم ایمیل و دوربین دیجیتال وجود نداشت،پس از عکاسی فیلم را چاپ کردم و عکس را به تاکسی‌های میدان ۷۲ تن بردم و به دفتر روزنامه در تهران رساند تا در صفحه روزنامه چاپ شود، برخلاف امروز که عکس‌ها به‌سرعت ایمیل و به‌وسیله شبکه‌های پیام‌رسان در سایت و روزنامه‌ها قرار می‌گیرد درگذشته چاپ و نشر عکس اقدام بسیار سختی بود.

صفری:خبرنگاران قمی در صف اول دفاع از ارزش‌های فرهنگی و دینی هستند

محسن صفری خبرنگار ایکنا و حوزه نیز به خبرنگار تسنیم گفت: معیار خبرنویسی و شاخص‌های خبرنگاران در قم با همه جای کشور متفاوت است و ما ارزش‌های خبری را لحاظ می‌کنیم که در دیگر استان‌ها ارزش خبری محسوب نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران قمی در صف اول دفاع از ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی هستند،افزود: اگر نگاهی به سایت‌های دفاتر شعب دیگر بیندازیم و با قم مقایسه کنیم به این نکته مهم می‌رسیم که تنها شهری که قم پرچم‌دار مباحث دینی است ولی متأسفانه مسئولین توجهی به مشکلات خبرنگاران زحمت‌کش این شهر ندارند.

خبرنگار فعال خبرگزاری حوزه وایکنا تصریح کرد: با توجه به اینکه اخبار بسیار حساس و برنامه‌های روتین زیادی در قم برگزار می‌شود و این قم دومین شهر خبر خیز ایران است خبرنگاران قمی جزء فنی‌ترین و سریع‌ترین خبرنگاران کشور هستند.

صفری بابیان اینکه خبرنگاران قمی در هر موضوعی ورود پیدا می‌کنند به‌شدت موفق هستند،ادامه داد: در برخی استان‌هااخبارمعاون استاندار و مدیرکل بهزیستی مهم‌ترین خبرها است ولی در قم حضور وزیران و پوشش دیدار مراجع و علما نشان‌دهنده جایگاه خبر در قم است،خبرنگاران قمی کوچک‌ترین اظهارنظر مراجع را در سطح کشور انعکاس داده و موج‌آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات عرصه خبر در قم ادامه داد: متأسفانه رواج قارچ گونه برخی رسانه‌های غیراستاندارد به عرصه خبر سبب دل‌زدگی اصحاب رسانه شده است و به‌جای خبرنگاران شاخص و کار بلد برخی افراد در جلسه با مسئولین شکایت کرده که روزنامه آن‌ها با مشکل روبرو است و این مسئول به دلیل عدم اطلاع دقیق نمی‌گوید چرا باید آن شخص ۷ روزنامه داشته باشد،متأسفانه این افراد نبض رسانه را در قم در دست گرفته و سبب دل‌زدگی دیگر خبرنگاران می‌شوند.

خبرنگار فعال خبرگزاری حوزه و ایکنا گفت: از سال ۸۴ در عرصه خبر فعالیت می‌کنم هیچ‌گاه استانداردی برای حمایت از خبرنگاران موفق وجود نداشته است،هیچ‌گاه حاضر نشدم در باند و گروهی بروم و متأسفانه برای انتخاب بهترین خبرنگاران ملاک‌های خاص و دیدگاه‌های سیاسی وجود دارد و این اقدام سبب دل‌زدگی خبرنگاران می‌شود.

صفری با اشاره به خاطره خود از عرصه خبر ادامه داد: پیش از مراسم‌های سنگین خبری لحظات بسیار خوبی با خبرنگاران داریم که با شور و خنده و نشاط همراه است،علی‌رغم سختی که وجود دارد فضای خوبی بین خبرنگاران فعال وجود دارد و هرچه در نشست‌های خبری حرص می‌خوریم درهمایش و خبرهای میدانی فضای بسیار خوبی وجود دارد.

عسکری:تأسیس رسانه مختص بانوان در دستور کار باشد

فاطمه عسکری سرپرست خبرگزاری شبستان قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مشکلات عرصه خبر برای بانوان خبرنگار گفت: خبرنگاران خانم بیش از آقایان مورد استثمار واقع می‌شوند و باوجوداینکه بخش زیادی از تولید محتوا را بر عهده‌دارند اما کمترین بهره اقتصادی را می‌برند.

وی بابیان اینکه سختی‌های کار خبر برای خانم‌های خبرنگار بسیار بیشتر است،تصریح کرد:علاوه بر مشکلات اقتصادی که وجود دارد باید نگاه‌های جنسیت زده‌ای را تحمل کنند که از ورود خانم‌ها در برخی از عرصه‌های خبری جلوگیری می‌کند یا فعالیت خبری در این محیط‌ها را بسیار یک خانم بسیار سخت می‌کند.

سرپرست خبرگزاری شبستان قم بابیان اینکه متأسفانه رسانه‌ای ویژه بانوان وجود ندارد، تصریح کرد: بانوان نیازهای رسانه‌ای خود رادارند و باید این رسانه در برابر هجمه‌های جریان غربی به تولید محتوا بپردازد.

عسکری با اشاره به مشکلات خبرنگاران قمی ادامه داد:عدم امنیت شغلی و بیمه خبرنگاران سالهاست که حل‌نشده است و این موضوع سبب می‌شود که خبرنگاران بعد از سال‌ها کار و تجربه این عرصه را ترک کنند و به همین دلیل هم ما با این شرایط خبرنگار تخصصی کمتر داریم.

وی افزود: مدیران استان نگاه از بالا به پایین به خبرنگاران دارند آن‌هم  به این دلیل است که جایگاه خبرنگار را نشناخته‌اند، با رسانه‌ها و کسانی در ارتباط ‌اند که خبرنگار واقعی نیستند و بیشتر تبدیل به یک بنگاه شده‌اند و فرضشان براین است که می‌توانند همه خبرنگاران را با یک کارت هدیه ساکت کنند، به این خاطر که  باندهایی در شهر قم وجود دارد که برای منافع شخصی و مالی شأن کار می‌کنند و تنها دغدغه‌ای که ندارند مسائل خبری و رسانه‌ای است و در این شرایط خبرنگاران واقعی ما اذیت می‌شوند.

سرپرست خبرگزاری شبستان قم با اشاره به خاطره خود از عرصه خبر گفت: سالها پیش درباره یکی از محلات محروم قم گزارشی نوشتم که شهردار آن منطقه تماس گرفت و با لفظ بدی صحبت کرد ولی درنهایت این موضوع سبب شد مشکل آن منطقه برطرف شود و اینکه گزارشم  سبب رفع مشکل مردم شد بسیار شیرین بود.

موسوی: عدم مطالعه پاشنه آشیل خبرنگاران است

سید محمدمهدی موسوی خبرنگار خبرگزاری حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:حرفه خبرنگاری در درجه نخست به خود خبرنگار بازمی‌گردد که کارش چقدر مهم است و برای کار خود زحمت بکشد.

وی افزود:یکی از آفات عرصه خبر عدم مطالعه و به حداقل‌ها اکتفا  کردن است که این موضوع به دلیل مشکلات مادی و حق التحریرهای ناچیزی است که انگیزه‌ای برای کار تخصصی پرزحمت ایجاد نمی‌کند.

خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر اینکه پاشنه آشیل خبرنگاران عدم مطالعه است،ادامه داد: به دلیل عدم مطالعه بسیاری از خبرنگاران رشد کافی پیدا نکرده و در گونه‌های تخصصی روزنامه‌نگاری پیشرفت نمی‌کنند.

موسوی با اشاره به خاطره خود از حرفه خبرنگاری بیان کرد:  در دوره‌های آموزشی که تدریس می‌کردم با برخی از افراد که در آن دوره‌ها شرکت کردند ارتباط دارم و همچنین برخی از افرادی که در آن دوره‌ها شرکت کردند جزء خبرنگاران شاخص شدند.

وی تصریح کرد:یکی از خاطرات بدی که در عرصه خبردارم سه مصاحبه‌ باشخصیت‌های مهم بود اما دستگاه ضبط خاموش بود که این موضوع بسیار ناراحت‌کننده بود، همچنین بدقولی‌هایی که برخی افراد برای مصاحبه می‌دهند و اینکه برای یک مصاحبه باید ده بار تماس بگیری ازجمله سختی‌های حرفه خبرنگاری است.

 بخشی سورکی: عدم تضمین شغلی از عمده‌ترین مشکلات خبرنگاران است

مهدی بخشی سورکی خبرنگار و عکاس خبرگزاری مهر استان قم و روزنامه ۱۹ دی نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که خبرنگاران درزمینهٔ انجام رسالت خبری خود با آن مواجه هستند وجود برخی از محدودیت‌هاست که به دلیل عدم شناخت و ضرورت اطلاع‌رسانی از سوی برخی از مسئولان و یا همراهان آنان، خبرنگاران گاهی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند که این محدودیت‌ها اغلب به دلیل بی‌برنامگی‌هاست.

وی گفت: مشکل دیگری که خبرنگاران قمی در کار حرفه‌ای خود با آن مواجه هستند نوع برخورد مسئولان در زمان بیان مشکلات و انتقاد‌هاست که در این خصوص مسئولان و به‌ویژه روابط عمومی‌ها نباید رسانه‌ها و خبرنگاران را نقطه مقابل خود بدانند.

بخشی سورکی بابیان اینکه عدم تضمین شغلی یکی از عمده‌ترین مشکلات خبرنگاران است،تصریح کرد:به اذعان پیشکسوتان عرصه رسانه و مطبوعات استان تنها حدود ۱۰ درصد از خبرنگاران در قم از جایگاه و ضمانت شغلی برخوردار هستند.

خبرنگار و عکاس خبرگزاری مهر قم ادامه داد:اکثر نمایندگی خبرگزاری‌ها در استان قم با خبرنگاران قرارداد خرید خبر و آن‌هم باقیمت‌های بسیار نازل منعقد می‌کنند که طی چندین سال متوالی تعرفه خبر ثابت مانده و تغییری نداشته است.

وی گفت: حقوق‌های کم سبب می‌شود خبرنگاران با چند رسانه همکاری داشته باشند و یا علاوه بر خبرنگاری شغل دیگری نیز داشته باشند به همین دلیل هر فصل و یا هر شش ماه یک‌بار شاهدیم که چهره‌های جدیدی وارد کار خبر می‌شوند که البته اغلب آن‌ها از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار نیستند و این امر به دلیل فقدان آموزش لازم است.

جباری: درس مهم مادر سیل‌زده پل‌دختری به عکاس قمی

محمدرضا جباری عکاس باشگاه خبرنگاران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم تصریح کرد: موضوع امنیت شغلی و عدم حقوق کافی و بیمه از جمله مشکلات خبرنگاران و عکاسان قمی است، همچنین عدم تعهد رسانه‌ها به خبرنگاران و عکاسان سبب مشکلات زیادی شده است.

وی افزود:خبرنگاری و عکاسی جز شغل‌های سخت است و فعالان این عرصه وظیفه مهمی بر عهده‌دارند ولی متأسفانه توجهی به مشکلات آن‌ها نمی‌شود.

جباری با اشاره به خاطره‌اش از فعالیت در حرفه عکاسی تصریح کرد: ماه‌ها قبل مأموریتی بود که  به‌عنوان عکاس (سرباز) به مناطق سیل‌زده لرستان رفته بودیم، در حال عکاسی از مناطق آسیب‌دیده پل‌دختر بودم که با مادری مواجه شدم که اسباب گلی  باقی‌مانده از سیل رو تمیز می‌کرد و  داخل خاوری که جلوی  خونه  تخریب شده اش پارک بود جمع می‌کرد.

سرباز و عکاس خبری بیان کرد:وقتی نزدیک آن ماد رفتم و قصد عکاسی و گفت گو داشتم در یک جمله گفت درست میشه ،همه‌چیز را دوباره درست می‌کنم، آن مادر در آن روز درس بزرگی به من داد، تو اوج سختی و مشکلات باید پراز امید و انرژی بود چون آن شیر زن سمبل یک قهرمان بود و به من یاد داد در بدترین شرایط و بعد از هر زمین خوردنی باید ایستاد و جنگید و ناامید نشد.

غلامحسین زاده: فعالیت برای رفع مشکلات محرومان مهم‌ترین رسالت خبرنگاران است

وجیهه غلامحسین زاده از خبرنگاران قم نیز در گفت وگو با این خبرگزاری بیان کرد: همیشه خبرنگاری و حضور در فضای رسانه برایم رؤیا و هدف بود، از همان سال‌های دبیرستان به‌قصد ادامه دادن رشته ارتباطات علوم انسانی را انتخاب کردم و بعد هم در دانشگاه در مقطع کارشناسی و در حال حاضر هم کارشناسی ارشد در حال تحصیل در رشته ارتباطات هستم اما باید بگویم که چیزی که حالا لمس می‌کنم با رویایم کیلومترها فاصله دارد.

وی افزود: بی‌دروپیکر بودن ورود و خروج به فضای رسانه‌ای سبب شده که رسانه و کار رسانه‌ای‌شانی نداشته باشد، حضور افرای که با باج‌خواهی از مدیران و مسئولان به دنبال کسب منفعت مالی برای خود هستند و قرار گرفتن در ردیف خبرنگارانی که این شغل را مسئولیت و رسالت خود می‌دانند سبب شده که خبرنگاران و فعالان فضای رسانه‌ای جایگاهی برای خود نداشته باشند.

این خبرنگار تصریح کرد: موضوعی که خبرنگار را دلسرد می‌کند و گاهی حتی تصمیم می‌گیرد از فضای مسموم رسانه‌ای فاصله بگیرد تا هم‌ردیف وهم شان کسانی که حرفه خبرنگاری را با دلالی اشتباه گرفته‌اند قرار نگیرد.

غلامحسین زاده ادامه داد: اقتصاد ناکارآمد و مریض رسانه‌ها هم یکی از آفت‌های همین موضوع است، پولی که صرف باج‌خواهی عده‌ای به‌اصطلاح خبرنگار می‌شود از دست خبرنگاران واقعی که چندین ساعت در روز زحمت می‌کشد دور می‌ماند و وقتی معیشت خبرنگار تأمین نشود ناخودآگاه یا کیفیت کارش کاهش پیدا می‌کند و از فضای خبر فاصله می‌گیرد و همین اتفاق سبب می‌شود که ما هرسال شاهد حضور خبرنگارانی هستیم که الفبای خبرنویسی را نیاموخته‌اند.

وی ادامه داد:بااین‌همه جاذبه و مغناطیسی که حرفه خبرنگاری دارد به‌سختی می‌توان از آن گذشت، روزهای خوب بسیاری در عین همه مشکلات برای شخص من در این ۴ سال رقم خورد که شاید بهترین‌هایش تجربه گزارش‌های محله گردی نقاط حاشیه‌ای قم بود که در ابتدای ورودم به عرصه خبرنگاری اتفاق افتاد.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: ارتباط با مردم محروم و نیازمند وقتی‌که ما را به منزلشان دعوت و احساس امید می‌کردند از اینکه دردی از آن‌ها شنیده خواهد شد بهترین تجربه و البته تلخ‌ترین آن‌ها بود.

عنایت پور: مهم‌ترین عامل ماندگاری در عرصه خبر عشق و علاقه به آن است

محمدمهدی عنایت پور مدیر مسئول و خبرنگار پایگاه خبری «شهر بیست» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: عدم بیمه و امنیت شغلی ازجمله مهم‌ترین مشکل خبرنگاران استان است.

وی افزود: به‌عنوان خبرنگاری که پایگاه خبری تأسیس کردم بدون هیچ‌گونه وابستگی سیاسی و جناحی از جیب هزینه می‌کنم و متأسفانه حمایت و توجهی نشده و یارانه‌ای از سوی دولت پرداخت نمی‌شود.

مدیر مسئول و خبرنگار پایگاه خبری «شهر بیست» با تأکید بر اینکه شغل خبرنگاری کار بسیار سخت و فرسوده‌ای است، ادامه داد: این شغل سخت به معنای واقعی خبرنگاران را داغون و شکسته کرده و استرس کار بسیار زیاد است، برای پوشش برخی از خبرها جایی برای نشستن نداریم و بیرون مراسم و کف زمین می‌نشینیم.

خبرنگار فعال عرصه فرهنگ و هنر تصریح کرد: رفتارهای نامناسب از سوی مدیران و سنگ قلاب کردن و عدم پاسخ ازجمله مشکلات خبرنگاران استان است و عدم همکاری و همیاری لازم سبب دل‌زدگی و دلسردی خبرنگاران می‌شود.

عنایت پور بیان کرد: بسیاری از خبرنگاران در قم مورد تجلیل قرار نمی‌گیرند و هرساله در مراسم روز خبرنگار مکانیسمی برای انتخاب فعالان رسانه وجود ندارد و قرعه‌کشی انجام می شود و از برخی افرادی تجلیل می شود که در طول سال یک خبر هم نزده و هیچ قرابتی با خبرنگاران ندارند و این اقدام دهن‌کجی به فعالان واقعی عرصه خبر است.

وی ابراز کرد: باید خبرنگاران تخصصی مشخص و زیرساخت آن ایجاد شود و خبرنگاران ویژه حوزه اقتصاد، مدیریت شهری، اجتماعی و فرهنگ و هنر داشته باشیم تا از این طریق دستگاه‌ها و نهادها برای تجلیل از فعالان رسانه سازوکار بهتری داشته باشند.

مدیرمسئول پایگاه خبری «شهر بیست» با اشاره به خاطره خود از حرفه خبرنگاری خاطرنشان کرد: سالگرد شهدای تکاور سپاه بود که از فرمانده نیروی زمینی سپاه عکس گرفتم، محافظ وی برخورد تندی کرد و گفت یا سرجای خود می‌نشینی یا تو را از مراسم بیرون می‌کنم، این موضوع برایم سخت بود اما با این‌حال با توجه به علاقه و عشقی که به کار خبردارم سبب شد در این حرفه باقی بمانم.

گزارش: سید احمد نجفی اردبیلی

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.