نسل‌بندی نویسندگان ایرانی در کارگاه داستان حوزه هنری قم

شهر بیست/ هفتمین کارگاه داستان حوزه هنری قم با موضوع آشنایی با نسل سوم داستان‌نویسان ایران برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نسل‌بندی نویسندگان ایرانی در کارگاه داستان حوزه هنری قم
شناسه : 10777 | انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، هفتمین کارگاه داستان حوزه هنری قم با موضوع آشنایی با نسل سوم داستان‌نویسان ایران و حضور سید مرتضی شاهترابی و دیگر داستان‌نویسان شهر قم در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

شاهترابی در ابتدای این نشست به علت نسل‌بندی نویسندگان در ایران پرداخت و گفت: روش نسل‌بندی نویسندگان از میانه‌ی دهه ۶۰ شروع شد و آغاز کننده آن منصور کوشان است که خود از نویسنده‌های نسل سوم بود. این اتفاق به این خاطر افتاد که نسل سوم بتواند از زیر سلطه نسل اول و دوم بیرون بیاید و بتواند خودش را به مردم ایران و جامعه ادبی ایران بشناساند. کوشان با کمک عباس معروفی از طریق مجله “گردون” که مجله آقای معروفی بود، توانست بسیاری از نویسندگان نسل سوم را به جامعه ادبی ایران معرفی کند.

وی همچنین گفت: طرح نسل‌بندی نویسندگان ایرانی را آقای کوشان به صورت حرفه‌ای نوشته بودند و به کانون نویسندگان ارائه داده بود ولی آنها توجه نکرده بودند. در ۱۸ شهریور ۱۳۶۹ در جلسه‌ای که برای بزرگداشت جلال آل احمد گرفته شده بود، آقای کوشان در سخنرانی‌اش این نسل‌بندی را مطرح کرد و آنرا به جامعه ادبی ارائه کرد.

شاهترابی در ادامه به دوره‌های زمانی این نسل‌بندی اشاره کرد و گفت: بر اساس نظر آقای کوشان کارهای نسل اول نویسندگان ایرانی، از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ ارائه شده‌است و نویسندگانی مانند هدایت، جمال‌زاده، چوبک و هم دوره‌های آنها را در بر می‌گیرد. نسل دوم کسانی هستند که کارهایشان از سال ۱۳۳۰ تا اواخر دهه ۱۳۵۰ ارائه شده مثل آقای ساعدی، خانم دانشور، صادقی، گلشیری ، دولت‌آبادی ، میرصادقی و بقیه. نسل سوم را هم نویسندگانی می‌دانند که از اواخر ۱۳۵۰ تا اواخر ۱۳۷۰ آثارشان را منتشر کرده‌اند، مثل یار علی‌پور مقدم ، بیجاری، مندنی‌پور ، ابوتراب خسروی و دیگران.

وی همچنین افزود: کتاب‌هایی نوشته شده که بر این طبقه‌بندی صحه گذاشته‌اند مانند؛ کتاب “نسل سوم” از یوسف علیخانی، “خانه سوم” از حسین آتش‌پرور ، «۲۲ داستان کوتاه از داستان نویسان نسل سوم» از جمال میر صادقی، «زنان داستان‌نویس نسل سوم» از جمال میر صادقی و «جریان چهارم؛ مروری بر آثار نسل چهارم داستان‌نویسان ایران» از کاوه فولاد نسب که کتابش به داستان‌نویسان نسل چهارم می‌پردازد و در مقدمه‌اش سه نسل قبل را هم معرفی می‌کند.

وی همچنین درباره نسل چهارم نویسندگان ایرانی گفت: نسل چهارم داستان‌نویسانی هستند که بر اساس نظر آقای کاوه فولاد نسب کتاب‌هایشان از سال ۱۳۷۶ به بعد چاپ شده‌است. فولادنسب نسل چهارم نویسندگان را با شروع هفتمین دوره ریاست جمهوری در ایران هم‌زمان می‌داند.

شایان ذکر است هشتمین کارگاه از سلسله کارگاه‌های داستان حوزه هنری قم به موضوع تبدیل داستان‌های قدیمی به نثر روان امروزی بر اساس اسلوب داستان‌نویسی اختصاص دارد که سه‌شنبه ۲۲ مرداد ماه از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه
ضرورت افزایش امنیت بوستان‌های قم
میزبانی ۷ بوستان از مسافران نوروزی در قم
بازدید شهردار قم از ستاد نوروزی منطقه یک شهرداری
پیشرفت ۳۰ درصدی تملک خیابان شهید حاج رضایی
احیای شب‌های قدر در قم کجا برویم؟
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.