«رضا» در قم نقد و بررسی شد

شهر بیست/ فیلم «رضا» در سینما آوینه قم به روی پرده رفت و با حضور علیرضا معتمدی کارگردان این اثر سینمایی، نقد و بررسی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«رضا» در قم نقد و بررسی شد
شناسه : 10719 | انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، فیلم سینمایی «رضا» به کارگردانی علیرضا معتمدی عصر چهارشنبه شانزدهم مرداد در سینما آوینه قم به روی پرده رفت.

در پایان اکران فیلم نیز نشست نقد و بررسی با حضور کارگردان برگزار شد و معتمدی پاسخگوی پرسش‌های متعدد حاضران شد.

معتمدی در این نشست با بیان اینکه خودم را موظف می‌دانم هرجایی تماشاگری برای فیلمم باشد با کمال افتخار حضور پیدا کنم، اظهار کرد: این فیلم متاسفانه شرایط اکران سختی داشت و به دلیل پچیدگی های بروکراسی اداری در ایران، دچار مشکلاتی شد و یک سال جلوی فیلم را گرفتند.

وی افزود: فیلم ما به لحاظ ممیزی مشکلی نداشت اما صنف با اکران آن مشکل داشت و در نهایت اجازه اکران محدود در گروه «هنر و تجربه» دادند.

این نویسنده و کارگردان در رابطه با تم عاشقانه فیلم «رضا»، گفت: ایده من برای خلق شخصیت «رضا» از اینجا سرچشمه می گرفت که وقتی از عشق حرف می‌زنیم، منظور ما دقیقا چیست و چه مختصاتی دارد و چگونه شروع یا تمام می شود.

معتمدی افزود: برای من خیلی مهم بود بازی های فیلم خیلی رئال و نزدیک به مستند باشد تا سر و شکل فیلم، ظاهر شکیل و منظمی داشته باشد و در درون این ساختار منظم، قصه به طور شلخته پیش برود تا این تضاد، یک زیبایی شناختی ایجاد کند.

وی، از تلاش خود برای بازی مستندگونه بازیگران سخن گفت و در ادامه به چرایی نقش آفرینی خودش در نقش «رضا»، اشاره کرد و افزود: برای انتخاب بازیگر «رضا»، هشت ماه جست‌وجو کردم و تست گرفتیم اما نتیجه لازم را نگرفتیم. من علاقه ای به بازیگری نداشتم چون نویسنده هستم اما وقتی تصمیم گرفتم خودم بازی کنم، سراغ چهار بازیگر حرفه ای رفتیم.

کارگردان فیلم «رضا» با تأکید بر اینکه سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی، بسیار بازیگران منعطف و قدرتمندی هستند، گفت: بازی های فیلم خیلی چشمگیر و خوب درآمده و از بازی بچه ها لذت می بریم.

معتمدی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در این فیلم از لهجه اصفهانی استفاده نکردید، گفت: ترجیح دادم فیلم بدون لهجه ساخته شود چون این فیلم به هیچ وجه، فیلم رئال نیست و اتفاقی که در آن رخ می دهد منطق روایت داستانی دارد. اگر از لهجه استفاده می کردیم، خیلی کار رئال و بومی می شد.

وی در رابطه با موسیقی خوب اثر هم گفت: به موسیقی متن روی تصاویر اعتقاد ندارم اما زندگی پر از موسیقی است و آوا و صدای انسان را به عنوان موسیقی کار برگزیدم.

این نویسنده و کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه موسیقی پراکنده در همه جای شهر اصفهان وجود دارد، افزود: تقریبا تمام موسیقی ها زنده است و سر صحنه اجرا شده است.

معتمدی در ادامه به شخصیت متمایز «رضا» اشاره کرد و گفت: رضا شخصیت عاشق بود و عشق یعنی آزادی؛ وقتی حق خواسته نشدن را به معشوق خود می دهی و سر تسلیم در مقابل خواسته او فرود می آوری، این عشق است.

وی افزود: احساس کردم شخصیتی مثل «رضا» در سینمای ایران نداشتیم و برای اولین بار چنین مردی با چنین ویژگی نشان می دادیم.

خاطرنشان می‌شود فیلم سینمایی «رضا» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ در سی و ششمین دورهٔ جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد و نمایش عمومی فیلم از ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ در گروه هنر و تجربه آغاز شده‌است.

در داستان این فیلم آمده است: «فاطی از رضا طلاق می‌گیرد اما رضا هنوز او را دوست دارد و نمی‌خواهد او را فراموش کند.»

علیرضا معتمدی، سحر دولتشاهی، ستاره پسیانی، رضا داودنژاد، افسر اسدی، سولماز غنی، پانته‌آ مرزبانیان و نسیم میرزاده در فیلم سینمایی «رضا»، نقش آفرینی کرده اند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.