ازدواج؛ قربانی تجملات و سنت‌های غلط/ ازدواج آسان تبلیغ شود

شهر بیست/ ازدواج از سنت‌های حسنه‌ای است که ترویج آن باعث کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود ولی امروز به دلیل توجه به برخی سنت‌های غلط و تجملات به کابوسی برای جوانان تبدیل شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ازدواج؛ قربانی تجملات و سنت‌های غلط/ ازدواج آسان تبلیغ شود
شناسه : 10599 | انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری مهر استان قم گزارشی به قلم هیفا پردل با عنوان «ازدواج؛ قربانی تجملات و سنت‌های غلط/ ازدواج آسان تبلیغ شود» منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

نخستین روز از آخرین ماه قمری سالروز پیوندی آسمانی است که تاریخ مانند آن را دیگر ندیده است وقتی برگ برگ تقویم را بازی می‌کنیم به یک واقعه تاریخی شیرین و پر برکتی می‌رسیم و آن اول ماه ذی‌الحجه که است که روز پیوندی مبارک در تاریخ است و آن پیوند حضرت علی علیه السلام و بانوی دو عالم حضرت زهرای مرضیه(س) است که به نام روز ازدواج در تقویم ملی ثبت شده است.

ازدواج سنتی مبارک و حسنه است که مورد تأکید دین اسلام، اهل بیت(ع) و حتی کتاب آسمانی ما قرار گرفته؛ پیوندی که در گذشته‌های دور بدون هیچ تشریفات و تجملاتی با شیرینی خاصی برگزار می‌شد وماندگاری بسیاری داشت.

 ازدواج ساده امروز در سایه شوم تغییر سبک زندگی و رفتن به سمت زندگی‌های لاکچری و تجملاتی رنگ باخته و حتی برکت این ازدواج هم از سفره زندگی مشترک امروز پریده است انگار تعهد طرفین تنها برای مدت اندکی است و گاهی با یک تلنگر کوچکی پاشیده می‌شود.

وقتی پایه صحبت‌های گذشتگان می‌نشینیم همه از شروع زندگی ساده صحبت می‌کنند و امروز شاهد برکت این زندگی ساده هستند؛ امروز سنت‌های غلطی دامن‌گیر ازدواج جوانان شده و باعث شده آن‌ها حسرت یک زندگی مشترک و ساده را کشیده و حتی از نام ازدواج هم فراری باشند.

جهیزیه‌های لوکس و آن‌چنانی، طلای بسیار و تالارهای لاکچری با چند نوع شام و… همه و همه آفت‌هایی است که امروز به ازدواج صدمه وارد کرده است و باعث شده جوانان حتی از نام ازدواج به وحشت افتاده و از آن فراری باشند.

این آفت حتی دامن جوانان قمی را هم گرفته است؛ شهری که نام دومین شهر مذهبی کشور را یدک می‌کشد و در گوشه گوشه آن مراکز مهم فرهنگی و مذهبی معتبری وجود دارند که وظیفه آن‌ها فرهنگ‌سازی در جامعه است در حالی که با یک فرهنگ سازی می‌شد از شرافت تجملات ایمن بود.

روز ازدواج آسمانی مولای متقیان علی علیه السلام و بانوی دوعالم بهانه‌ای شد تا نظر جوانان و مردم را درباره ازدواج و آفت‌هایی که امروز دامن‌گیر آن شده جویا شویم.

تبلیغ برای ازدواج ساده

مادر ۲ دختر جوان دم بخت که یکی را به سختی روانه خانه شوهر کرده و دیگری به قولی دم بخت است درباره ازدواج می‌گوید: امروز ازدواج از یک سنت حسنه به یک مراسمی برای تجملات و چشم و هم چشمی تبدیل شده است این آفت در شهر قم هم بسیار است کاش متولیان فرهنگی برنامه‌ای برای تبلیغ یک ازدواج ساده داشتند.

آسیه خوش حالت می‌افزاید: وقتی ازدواج اهرمی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سالم نگه داشتن جوانان است چرا بر سر این سنت حسنه سنگ اندازی می‌کنیم؛ به خاطر همین سنت‌های اشتباه دخترم را با هزار بدهکاری و قرض روانه خانه بخت کردم، هنوز وام جهیزیه را دارم قسط به قسط می‌پردازم دخترم، وسایلی خواست که فکر کنم تا چند سال دیگر هم از آن استفاده نخواهند کرد.

کادوپیچ کردن جهیزیه برای کسب رضایت دیگران

یک شهروند دیگر قمی نیز بیان می‌کند: با وجود نوسان ارزی و فشار اقتصادی وقتی خانواده‌ای تصمیم به شوهر دادن دختر خود می‌کند باید کلی وسایل خریداری کند که شاید مورد نیاز نباشد و طبق یک سنت اشتباه آن را مانند یک نمایشگاه لوازم خانگی برای کسب رضایت دیگران به نمایش بگذارند حال به قیمت رفتن زیر بار وام و قسط‌های هنگفت؛ آیا این سنت در فرهنگ ما جایی دارد؟

محمد فاطمی می‌افزاید: باید هر دو خانواده با هم تفاهم داشته باشند که در کنار مهریه اندک طرف مقابل هم جهیزیه سنگین نخواهد؛ در این شرایط هم می‌شود بهترین نوع ازدواج را داشت، کاش چشم و هم چشمی‌ها کم می‌شد، کاش قم برای دیگر استان‌ها الگو می‌شد.

تغییر زمان ازدواج به دلیل گرانی طلا

با زوج جوانی که در بازار طلافروشان در حال نگاه کردن به ویترین‌های جواهری مغازه‌ها بودند باب گفت‌وگو را باز می‌کنم؛ علی محمدی اظهار می‌کند: اکنون یک سال و نیمی است که به عقد هم هستیم و هر دفعه که تاریخی را برای ازدواج انتخاب می‌کنیم باز به مانع می‌رسیم هر دو خانواده تا اندازه‌ای ازدواج ما را آسان کردند ولی به دلیل گرانی طلا تاریخ ازدواج را عقب انداختیم.

هر دو خانواده با هم تفاهم داشته باشند که در کنار مهریه اندک طرف مقابل هم جهیزیه سنگین نخواهد

مونا اسلامی هم می‌گوید: نمی‌شود طلا را از مراسم ازدواج حذف کرد ولی چه می‌شود کرد طلا گران است و سعی داریم بعد از گرفتن وام تاریخ را عقب انداخته و بعد از خرید طلا تاریخ ازدواجمان را تعیین کنیم اگر طلا نباشد اطرافیان ما را زیر ذره‌بین می‌گذارند.

شاید این طرز فکر امروز دامن‌گیر بسیاری از خانواده‌ها شده است و خود را قربانی تجملات و سنت‌های اشتباهی می‌کنند که در فرهنگ و گذشته ما خبری از آن‌ها نبود و ما را به سمتی برده که حاضریم برای این که خود را به دیگری نشان دهیم زیر بار قرض و بدهی برویم.

چوب حراج به خوشبختی به چه قیمتی

یک کارشناس مسائل اجتماعی نیز می‌گوید: با تغییر سبک زندگی خانواده‌ها همه به سوی مصرف گرایی و تجملات در حال سبقت گرفتن هستند این تجملات امروز آفت ازدواج‌های جوانان است و چه بسا در میانه راه باعث جدایی و از هم پاشیدگی آن‌ها می‌شود.

سید رضا رکن آبادی می‌افزاید: این تجملات حتی دامن بسیاری از خانواده‌هایی که درآمد ناچیزی دارند را گرفته و حاضرند جوان و یا دختر دم بخت خود با زیر بارفتن به انواع وام‌ها و بدهی‌ها بفرستند روحیه مصرف گرایی به یک سنت مهمی در ازدواج صدمه زده وقتی پایه ازدواج تنها به لوازم خانگی لوکس، چند نوع غذا و تشریفات متکی باشد مشخص است ازدواج بر چه چیزی استوار است این ازدواج طعم شیرین خوشبختی را ندارد و باید پرسید ازدواج و خوشبختی را با چه قیمتی برای فرزندانمان و جوانان به حراج گذاشته‌ایم.

رسانه ملی باید زندگی ساده و سنتی را تبلیغ کند و متولیان امر برای ازدواج ساده تبلیغ کنند

به گفته این کارشناس مسائل اجتماعی، باید خانواده‌ها به این مهم برسند که افراط و تفریط خوشبختی نمی‌آورد چه بسا خانواده‌هایی که با عروسی چند میلیاردی یک شبه از هم جدا شدند یا برعکس چه ازدواج‌های ساده‌ای که طعم شیرین خوشبختی را چشیده و برکت آن هنوز هم پابرجا مانده است.

وی با انتقاد از رسانه ملی می‌افزاید: رسانه ملی باید تبلیغ زندگی ساده و سنتی دیروز را داشته باشد نه آن که در سریال‌های خود زرق و برق‌های غربی را به رخ مخاطب بکشد؛ باید متولیان امر برای ازدواج ساده تبلیغ کنند، نمی‌گوییم مراسم ازدواج نگیرید ولی مراسمی در حد و ظرفیت توانایی خود بگیرید؛ مهم تفاهم و خوشبختی است.

رکن آبادی در پایان سخنان خود می‌افزاید: باید ازدواج آسان را روحانیون در مساجد، بزرگان محله در بین مردم و هم‌چنین مسئولان و مدیران اجرایی از خود شروع کنند وقتی در تقویم روزی مبارک به نام روز ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) داریم این روز نباید تنها به رسم نامگذاری باشد باید بررسی کنیم چرا زندگی این دو حضرت برکت داشت.

به گفته وی، ما نمی‌گوییم در زندگی امروزی بر خود عرصه را تنگ کنیم بلکه باید با بررسی سیره این دو بزرگوار یاد بگیریم می‌شود به تجملات نه گفت، در کمال قناعت و سادگی یک ازدواج با برکتی گرفت، با وضع فشار اقتصادی امروز باید دختران مهریه معقول طلبیده و پسران هم از خانواده عروس تنها جهیزیه مرسوم و مورد نیاز را بخواهند، خدا را گواه می‌دهم طعم این زندگی را برای همیشه خواهند چشید.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.