پرسشگری لازمه کار پژوهشی است/ در حوزه تاریخ شفاهی از کتاب‌های فروش الگوبرداری شود

شهر بیست/ دبیر کارگروه «ترویج کتاب دفاع مقدس» با اشاره به تفاوت مقوله‌ تاریخ شفاهی و خاطره نگاری، گفت: تاریخ شفاهی زیر مجموعه پژوهش است اما خاطره‌نگاری زیرمجموعه ادبیات به حساب می‌آید. با این حال برای جذاب‌تر شدن تاریخ شفاهی پژوهشگران لاجرم به سمت خاطره‌نگاری هم رفته‌اند تا با قالب ادبیات به اثرشان جذابیت ببخشند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پرسشگری لازمه کار پژوهشی است/ در حوزه تاریخ شفاهی از کتاب‌های فروش الگوبرداری شود
شناسه : 10554 | انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، سومین کارگاه آموزش تاریخ شفاهی با حضور نصرت الله صمدزاده مدیر کتابخانه تخصصی جنگ در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.

دبیر کارگروه «ترویج کتاب دفاع مقدس» در جمع علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی در قم به اهمیت کتابخوانی برای یک پژوهشگر تاریخ شفاهی اشاره کرد و گفت: پژوهشگر باید ذهنی پرسشگر داشته‌باشد و اهل تحلیل باشد. برای بدست آوردن آمار باید به دانشنامه‌ها مراجعه کرد اما تک‌نگاری‌های قوی و خوب هم گاه می‌توانند منبع آمار و ارجاعات باشد. پژوهشگر تاریخ شفاهی باید با اصول نگارش هم آشنا باشد تا متن کتابش را خود بنویسد و دقت و حساسیت‌های پژوهشی را در آن رعایت کند.

وی در ادامه به تفاوت مقوله‌ تاریخ شفاهی و خاطره نگاری پرداخت و گفت: تاریخ شفاهی زیر مجموعه پژوهش است اما خاطره‌نگاری زیرمجموعه ادبیات به حساب می‌آید. با این حال برای جذاب‌تر شدن تاریخ شفاهی پژوهشگران لاجرم به سمت خاطره‌نگاری هم رفته‌اند تا با قالب ادبیات به اثرشان جذابیت ببخشند. از این جهت بین تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری پیوند عمیقی برقرار شده‌است.

مسئول دبیرخانه شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس در ادمه به انواع زیست و بهره‌برداری از کتاب اشاره کرد و زیست کتاب را به سه نوع زیست پژوهشی، فرهنگی‌اجتماعی و تجاری تقسیم‌بندی کرد و در رابطه‌ تاریخی شفاهی و مخاطب، زیست فرهنگی‌پژوهشی را مطلوب‌تر از سایر انواع زیست ارزیابی کرد.

صمدزاده همچنین به الگوبرداری از کتب موجود در بازار اشاره کرد و گفت: باید از کتاب‌هایی الگو برداری شود که با فروش و اقبال بیشتری روبه‌رو شده و شناخته شده‌تر هستند چرا که معلوم است سلیقه جامعه به آن سمت گرایش دارد و با این شیوه، مخاطب کتاب تضمین می‌شود.

وی همچنین به روحیه سوژه اشاره کرد و تصریح کرد: پژوهشگر باید بی‌رحم باشد یه این معنی که بدون احساسات و عواطف پرسشگری کند و به دنبال پاسخ پرسش خود باشد.

سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی در ۸ جلسه و با حضور اساتید صاحب‌نام این عرصه برگزار می‌شود و طی برگزاری این جلسات به موضوعاتی از قبیل سوژه یابی، تکنیک‌های مصاحبه، شناخت گونه‌های نوشتاری، تدوین و تنظیم خاطرات، روایت اسارت و … پرداخته می‌شود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.