مدیرکل انتقال خون قم:

میانگین اهدای خون قمی‌ها از کشور بالاتر است/ لزوم ترغیب بانوان قمی به اهدای خون

شهر بیست/ مدیرکل انتقال خون قم با بیان اینکه رسانه‌های استان در افزایش شاخص اهدای خون تاثیرگذار بوده اند، گفت: میزان شاخص اهدای خون در استان به ازای هر هزار نفر، 30 نفر است در حالی که در کشور، به ازای هر هزار نفر، 27 نفر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
میانگین اهدای خون قمی‌ها از کشور بالاتر است/ لزوم ترغیب بانوان قمی به اهدای خون
شناسه : 10536 | انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مرتضی نوریان در حاشیه اهدای خون جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه قم که به مناسبت نهم مرداد روز ملی اهدای خون در مرکز انتقال خون واقع در میدان روح الله برگزار شد، اظهار کرد: خبرنگاران نقش مهمی و مؤثری در در ترویج فرهنگ انسان دوستانه اهدای خون در کشور ایفا می کنند.

وی، به نقش غیرقابل انکار رسانه و تاثیرگذاری آن بر جامعه اشاره کرد و افزود: این نقش از گذشته تا کنون بوده اگرچه امروز نوع کار و روش انتشار خبر با تنوع مواجه شده است.

مدیرکل انتقال خون با اشاره به «نهم مرداد روز اهدای خون» و «هفدهم مرداد روز خبرنگار»، اظهار کرد: انتقال خون و اصحاب رسانه هر دو رسالتی اجتماعی دارند و اقدام هرساله خبرنگاران استان در جهت اهدای خون را به فال نیک می‌گیریم.

نوریان با بیان اینکه خبرنگاران و اصحاب رسانه قم در شاخص اهدای خون در استان تاثیرگذار بوده اند، تصریح کرد: میزان تاثیر شاخص اهدای خون در استان به ازای هر هزار نفر، ۳۰ نفر است در حالی که در کشور، به ازای هر هزار نفر، ۲۷ نفر است.

وی افزود: شاخص اهداکنندگان خون در قم نسبت به جمعیت آن از میانگین کشوری بالاتر است که این امر نشان دهنده تاثیرگذاری انعکاس ترویج فرهنگ اهدای خون در فضای مجازی و جراید استانی است.

مدیرکل انتقال خون با بیان اینکه از اهدای خون و فراوردهای آن جان سه بیمار نجات می یابد، گفت: از هر واحد خون اهدایی فرآورده‎های مختلفی از جمله پلاکت، پلاسما، گلبول قرمز، گلبول سفید و کرایوپرو تهیه و تولید شده و این فرآورده ها به مراکز درمانی و بالینی بر مبنای نیاز بیمار و درخواست آن مراکز توزیع می‎شود.

وی با تاکید بر اینکه اهدای خون صدقه جاری است، گفت: خون و فراورده های آن جان بیماران نیازمند به خصوص بیماران سرطانی بدخیم و هموفیلی را نجات می بخشد.

مدیرکل انتقال خون بر ضرورت اهدای خون مستمر تآکید کرد و افزود: اگرچه نیاز استان و کشور تامین است ولی اگر اهداکنندگان که سرمایه اصلی انتقال خون هستند، اهدای خون نداشته باشند، کشور با مشکل مواجه می شود.

نوریان بر لزوم تشویق جوانان بالای ۱۸ سال جهت امر اهدای خون تأکید کرد و گفت: آقایان ۴ بار در سال و بانوان ۳ بار در سال می توانند اهدای خون داشته باشند.

وی با بیان اینکه میانگین اهدای خون بانوان در کشور از دنیا خیلی پایین‌تر است، افزود: این میزان در استان هم از کشور پایین‌تر است و حدود ۳٫۶ اهداکنندگان خون در قم از بانوان هستند.

مدیرکل انتقال خون افزود: بانوان ترسی از اهدای خون نداشته باشند چراکه پیش از آن، مورد معاینه و غربالگری قرار می گیرند.

نوریان همچنین با بیان اینکه میزان مراجعه به اهدای خون از سال گذشته کاهش یافته است، افزود: اگرچه نیازهای مراکز درمانی تامین است اما اگر کاهش مراجعه ادامه داشته باشد، به مشکل خواهیم خورد و توصیه می‌کنیم اصحاب رسانه، مردم را جهت اهدای خون تشویق و ترغیب کنند.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه ابتدایی سال، حدود ۱۸ هزار فراورده خونی به مراکز درمانی قم ارسال شده است، خاطرنشان کرد: ۹۵درصد محصولات خونی ما در مراکز درمانی مورد مصرف قرار می گیرد و بارها بیماران در آستانه مرگ را نجات داده است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.