۱۹ نفر در کویر قم غرق شدند/ ۱۰ کودک قربانی غرق‌شدگی

شهر بیست/ رئیس اورژانس ۱۱۵ قم گفت: از ابتدای سال جاری، ۱۹ نفر در استان قم به دلیل حوادث غرق شدگی جان خود را از دست داده‌اند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۱۹ نفر در کویر قم غرق شدند/ ۱۰ کودک قربانی غرق‌شدگی
شناسه : 10392 | انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد شهیدی با اشاره حوادث غرق شدگی در قم گفت: همه موارد منجر به فوت غرق‌شدگی‌ها در سال جاری در فضاهای غیر مناسب برای شنا و یا در سدها، رودخانه‌ها و استخرهای خانگی و کشاورزی رخ‌داده است.

وی با اشاره به افزایش آمار ماموریت های مرتبط با غرق‌شدگی نسبت به بازه زمانی در سال گذشته، اضافه کرد: در پاره‌ای موارد افرادی برای کمک به فرد غرق‌شده خود را به آب می‌زنند که متاسفانه به دلیل آشنا نبودن به فنون نجات‌غریق خود نیز قربانی می‌شوند.

رئیس اورژانس ۱۱۵ قم ادامه داد: ۱۰ تَن از قربانیان حادثه غرق‌شدگی، کودکان زیر ۱۰ سال بوده‌اند و عمده حوادث در خارج از محدوده شهر بوده است.

شهیدی بیان کرد: هرگاه افرادی که فنون نجات‌غریق را نمی‌دانند با صحنه غرق‌شدگی فرد دیگری مواجه شدند، لازم است ضمن حفظ خونسردی و تماس فوری با ۱۱۵، ابتدا تلاش کنند تا با ابزاری همانند چوب، الوار، طناب یا حلقه نجات فرد غرق‌شده را از آب بیرون کشیده و به نزدیک‌ترین فضای امن برای اقدام‌های نجات منتقل کنند.

وی بابیان این‌که همچنین لازم است در این نقل‌وانتقال از آسیب بیشتر به بدن به‌ویژه ستون فقرات فرد حادثه‌دیده خودداری شود، اضافه کرد: اگر فرد حادثه‌دیده هوشیار نباشد و به محرک‌ها پاسخ ندهد، باید بلافاصله اقدام‌های احیای پایه شامل ماساژ قلبی سریع و عمیق و تنفس دهان‌به‌دهان به نسبت ۳۰ ماساژ و ۲ تنفس (در کودکان نسبت ۱۵ به ۲) آغاز گردد و تا رسیدن نیروهای فوریت پزشکی یا امدادی ادامه یابد.

وی افزود: هرگز نباید برای خارج کردن آب بلعیده‌شده از معده یا ریه‌ها تلاش کرد، چون منجر به اتلاف وقت احیا می‌شود و سودی ندارد.

به گفته رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ قم، گرم کردن فرد حادثه‌دیده با پتو یا وسیله مشابه ضروری است، زیرا  افت دمای شدید بدن عواقب غرق‌شدگی را تشدید می‌کند.

وی به شهروندان توصیه کرد: از شنا کردن در محیط‌های نامطمئن همانند رودخانه‌ها و استخرهای با کاربری غیرورزشی و اماکنی که تابلوی «شنا کردن ممنوع» در کنار آن نصب‌شده خودداری کنند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.