تاریخ شفاهی حتی در صورت مکتوب شدن خصلتی گفتاری دارد

شهر بیست/ مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری در کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی، گفت: مصاحبه‌‌کننده باید با تاریخ، جغرافیا، روانشناسی و ادبیات آشنا باشد تا بتواند در جریان مصاحبه ارتباط لازم و کافی را با مصاحبه شونده برقرار کند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تاریخ شفاهی حتی در صورت مکتوب شدن خصلتی گفتاری دارد
شناسه : 10191 | انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، دومین کارگاه دوره مبانی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با حضور محمد قاسمی‌پور پژوهشگر و مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری، در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.

محمد قاسمی‌پور در ابتدای این کارگاه در خصوص تکنیک‌های مصاحبه، اظهار کرد: تاریخ شفاهی حتی در صورت مکتوب شدن، خصلتی گفتاری دارد. در فرآیند مصاحبه تاریخ شفاهی دو عامل مصاحبه‌کننده و راوی ارتباطی تنگاتنگ یافته و مصاحبه‌کننده به عنوان یک شنونده فعال نقشی اساسی ایفا می‌کند تا مصاحبه شونده (راوی) در فضایی آرام و بی‌دغدغه به شرح و بسط دیدگاه‌ها و شنیده‌های خود بپردازد.

مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری در ادامه خاطرنشان کرد: بدیهی است نقش مصاحبه‌گر در این میان، نقشی فعال و پویاست و گفتمان متقابل مصاحبه‌گر و راوی با به کارگیری شیوه‌های اصولی و استاندارد مصاحبه تاریخ شفاهی، به آشکار شدن زوایای پنهان تاریخ و بازسازی دوباره آن منجر می‌شود

وی افزود: مصاحبه‌‌کننده باید با تاریخ، جغرافیا، روانشناسی و ادبیات آشنا باشد تا بتواند در جریان مصاحبه ارتباط لازم و کافی را با مصاحبه شونده برقرار کند.

قاسمی‌پور همچنین تصریح کرد: خاطره یکی از عناصر مهم در تاریخ شفاهی است که باید دارای زمان، مکان و روایت باشد و خاطراتی که خالی از این موارد باشد مقبول نیست.

شایان ذکر است که در دوره مبانی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی که به همت واحد فرهنگ ومطالعات پایداری حوزه هنری قم برگزار می‌شود، با حضور اساتید شناخته شده این عرصه طی  ۸ جلسه به موضوعاتی از قبیل سوژه یابی، تکنیک‌های مصاحبه، شناخت گونه‌های نوشتاری، تدوین و تنظیم خاطرات، روایت اسارت و … پرداخته می‌شود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.