«شهر بیست» گزارش می‌دهد

سی کتاب به انتخاب ده شخصیت فرهنگی قم/ در تابستان چه کتابی بخوانیم؟

شهر بیست/ ده شخصیت و فعال فرهنگی، هنری و ادبی قم، سی کتاب را برای خرید از طرح «تابستانه کتاب» و کتابخوانی در فصل تابستان پیشنهاد دادند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سی کتاب به انتخاب ده شخصیت فرهنگی قم/ در تابستان چه کتابی بخوانیم؟
شناسه : 10097 | انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: یکی از طرح های ارزشمندی که از چهار سال قبل توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت گسترش کتاب و کتابخوانی کلید خورد، همین «طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌ها» بود. طرحی که به جای تخصیص یارانه به ناشران، آن را به کتاب فروشی‌ها داد و از آن زمان تاکنون طرح‌های تابستانه، عیدانه و پاییزه کتاب اجرا شدند و دل اهالی کتاب و کتابخوانی را بدست آوردند.

در این طرح‌ها، اهالی کتاب و کتابخوانی با تخفیف از کتاب فروشی‌ها کتاب می خرند و کتابفروشی‌ها نیز میزان تخفیف را از وزارت فرهنگ دریافت می‌کنند.

اگر از علاقه مندان به حوزه کتاب باشید حتما می دانید که آخرین بار این طرح در قالب «طرح پاییزه۹۷» اجرا شد و از آن زمان تاکنون به دلیل نبود بودجه و بدهی یارانه تخصیصی به کتاب‌فروشی‌ها، پایان این طرح باز مانده بود و همین باعث شد که چشم انتظاری علاقه‌مندان برای اجرای «طرح عیدانه» بی نتیجه بماند.

عاقبت در روزهای آخر بهار امسال بود که زمزمه اجرای «طرح تابستانه» به گوش رسید و در نهایت این طرح در روزهای گرم تابستان، روی اجرا به خودش دید. طرح «تابستانه کتاب» از ۲۵تیرماه با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» مهمان ۶۶۰ کتابفروشی سراسر کشور شد و تا سوم مرداد هم این مهمانی دلنشین ادامه دارد.

۵۹ ناشر و کتابفروش قمی هم در شهری که بیشترین کتابخوان را در دل خود جای داده و در صدر سرانه مطالعه کشور یکه تازی می کند، به عضویت طرح درآمدند تا کتاب‌های تألیفی را با ۲۵ درصد تخفیف و کتاب‌های ترجمه‌ای را با ۱۵ درصد تخفیف به دست دوست‌‌داران یار مهربان برسانند.

حالا با اجرای طرح تابستانه کتاب، طبیعی است که بسیاری از کتابخوان‌ها تصمیم به خرید کتاب بگیرند، چرا که فصل تابستان است و روزهای بلندش جان می دهد برای کتاب و کتابخوانی. روزهای تابستان، روزهای خوب کتابفروشان و ناشران است، روزهایی که کتاب های درسی و کمک درسی به کنار می روند و جایشان را کتاب هایی می گیرد که نه در دانشگاه ها تدریس می شوند و نه در مدارس.

اکنون ما هم برای اینکه به سهم خود در گرم کردن تنور کتاب و کتابخوانی در فصل تابستان وفادار مانده باشیم، در همین روزهای گرم، به سراغ ده تن از شخصیت‌ها و فعالان فرهنگی و هنری قم رفتیم و از آنها خواستیم که فقط سه کتاب برای معرفی و خرید از طرح تابستانه کتاب۹۸ به ما و شما معرفی کنند.

این ده تن از چهره های کتابخوان هستند و در بین آنها از شاعر و نویسنده تا بازیگر و خبرنگار و فیلمساز و کارگردان جای دارند، پیشنهادات هم از رمان و شعر گرفته تا کتاب‌های سینما و فلسفه و عرفان متنوع شده، اگرچه سهم رمان در سفره پیشنهادها بیشتر است.

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، بازیگر و کارگردان تئاتر

*«شانزده سال» نوشته «منیژه آرمین» از انتشارات «سوره مهر»: این رمان در یک مقطع تاریخی ویژه از ایران اتفاق می افتد. این داستان چند لایه‌ای است از سال ۱۳۰۴ آغاز می‌شود و تا سال ۱۳۲۰ ادامه پیدا می‌کند و به تاریخ سلطنت رضا شاه پرداخته است.

*«فرنگیس» نوشته «مهنازفتاحی» از انتشارات «سوره مهر»: این کتاب اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس است که به روایت خاطرات زنی شجاع که در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند، می‌پردازد. این کتاب یکی از آثار قابل تامل در زمینه حضور تأثیرگذار زنان در دوران دفاع‌مقدس است.

*مجموعه داستان کوتاه «ننه کاراته» نوشته «سیروس همتی» از انتشارات «نیستان»: این مجموعه شامل هشت داستان کوتاه از سیروس همتی بازیگر و نویسنده کشورمان است که همگی دارای تمی اجتماعی و خانوادگی است و بهره مندی هوشمندانه ای از طنز در روایت داستان‌ها دارد و می‌توان اثری خوشخوان به شمار آورد.

 

مرضیه نفری، نویسنده، کتابدار و مدرس داستان نویسی

«هفته چهل و چندم» به کوشش «فاطمه ستوده» از انتشارات «اطراف»: این اثر روایت‌های خواندنی از مادرانی در نقش‌های مختلف اجتماعی است که مادرانگی‌هایشان را خیلی شیرین روایت کرده اند.

«قربانی طهران» نوشته «حامد اشتری» از انتشارات «معارف»: کتابی بسیار روان و خواندنی در مورد تاریخ مشروطیت. قصه تاریخی با روایتی که مخاطب را به تامل وا می‌دارد.

«زن آقا» نوشته «زهرا کاردانی» از انتشارات «سوره مهر»: گزارش‌های یک سفر با تیزبینی‌های یک زن آقا. تصاویری که در این کتاب ارائه داده می‌شود بسیار ناب است و شما جای دیگری آنها را نخوانده اید.

 

سید روح الله حسینی، کارگردان سینما

«هفت فیلم‌نامه» نوشته «اصغر فرهادی» از نشر «چشمه»: این اثر تألیفی شامل فیلم‌نامه‌های «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «چهارشنبه سوری»، «دایره زنگی»، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته»، نوشته اصغر فرهادی کارگردان نامدار ایرانی است.

«تنها زیر باران» نوشته «مهدی قربانی» از نشر «حماسه یاران»: این کتاب روایتی نو و متفاوت از زندگی  شهید مهدی زین الدین فرمانده جوان لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب(ع) است. این کتاب مذکور در برگیرنده خاطراتی منتشر نشده مربوط به زندگی و رزم و شهادت زین الدین از زبان خانواده، همسر و همرزمان وی است.

«جام جهانی در جوادیه» نوشته «داود امیریان» از نشر «قدیانی»: رمان طنز ویژه نوجوانان که در پنجمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور در سال ۱۳۸۴ تقدیر و بارها تجدید چاپ شده است.

 

*زهرا فراهانی راد، بازیگر

*«راز بزرگ» نوشته «باگوان راجنیش اشو» به ترجمه «روان کهریز» از نشر «باغ نو»: این اثر «مجموعه سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای «باگوان راجنیش اشو» عارف هندی است که وی طی آن در باب عشق، گذشت و زندگی معنوی سخن گفته است. «عشق در باغ ها نمی روید، عشق در بازار فروخته نمی شود. هر آنکه آن را می‌طلبد، شاه یا گدا، سرش را می‌دهد تا بستاندش. چه بسیاری که کتاب‌های بزرگ را خواندند و مردند. هیچ یک هرگز نیاموختند. دو حرف و نیم در عشق . هر که می‌خواند، می آموزد. باریک است راه عشق.»

*«گور به گور» نوشته «ویلیام فاکنر» به ترجمه «نجف دریا بندری» از نشر «چشمه»: این رمان روایتی از مرگ مادر یک خانواده است و با تکنیک جریان سیال ذهن نوشته شده است.

*«تکنیک بازیگری» نوشته «استلا آدلر» ترجمه «احمد دامود» از نشر «مرکز»: این کتاب راهنمای جامع و علمی «استلا آدلر» به تکنیکی است که او را یکی از برگزیده ترین آموزگاران بازیگری جهان ساخته و آکنده از تمرین‌ها و مثال‌هایی است که به طور مستقیم از کلاس‌های پربار او گرفته شده اند. تکنیک بازیگری متنی عملی برای بازیگران امروز است.

 

مهدی کفاش، نویسنده و مدرس داستان نویسی

*«جشن همگانی» نوشته «مجید قیصری» از نشر «افق»: این مجموعه داستان شامل ۱۵ داستان کوتاه است. داستان‌هایی که خواننده را شگفت زده می‌کند. داستان‌هایی که بر مرز باریک خیال و واقعیت حرکت می‌کنند. ویژگی مهم این داستان‌ها، باور به غیب و وارد شدن دنیای اسطوره‌ها و افسانه‌های قدیمی به دنیا و زمانه ماست. خواننده از خواندن بسیاری از این داستان‌ها غافلگیر می‌شود.

*«حوای سرگردان» نوشته «محمد قائم خانی» از نشر «شهرستان ادب»: داستان‌های این مجموعه داستان، خبر از تولد نویسنده‌ای خوش‌فکر می‌دهد که دغدغه‌دار است و با جسارت و بی‌پروایی، لایه‌های زیرین زندگی روستایی در تقابل با زندگی شهری و مخصوصاً پایتخت نشینان را عیان می‌کند.

*«نفوذ در موساد» نوشته «صالح مرسی» نویسنده مصری از نشر «شهید کاظمی»: داستانی معمایی و جاسوسی که تلاش می‌کند غرور ملی مردم مصر را بعد شکست جنگ شش روزه اعراب در مقابل اسرائیل، احیا کند. داستان درباره نفوذ یک جاسوس مصری در طبقات بالای تصمیم گیری اسرائیل در طول بیش از یک دهه در شرایط سخت است. کتاب خوشخوان و جذابی برای مخاطب بدنه است. متأسفانه نویسندگان ما در ایران با وجود سطح بالاتر ادبیات داستانی ما نسبت به مصر، کمتر به سراغ این ژانرهای جذاب و جهانی رفته‌اند. امیدوارم انتشار این کتاب و مانند آن نویسندگان ایرانی را وادارد که از پیله‌ای که به دور خود کشیده‌اند بیرون بیایند و برای طیف متنوع خوانندگان ژانرهای مختلف داستانی، رمان‌هایی در سطحی بالاتر بنویسند.

 

مریم افشاری، مدیر روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم و کارشناس کتاب در رادیو

«نخل و نارنج» نوشته «وحیدیامین پور» از نشر «جمکران»: این کتاب در قالب رمانی جذاب و خواندنی به زندگی شیخ انصاری پرداخته است. شیخ انصاری از نوادگان جابربن عبد الله انصاری لست که زندگی سراسر زهد و عرفان را دارد و شیطان نمی تواند بر او غلبه کند چرا که او بر هوای نفس خویش فائق آمده و از چهره های ملی و فراملی ایران اسلامی به شمار می رود.

«بهشت من کنار توست» نوشته «مریم بصیری» از نشر «شهید کاظمی»: این کتاب در قالب رمان با موضوع دفاع مقدس گره خورده است و شخصیت اصلی داستان دختری جوان به نام راضیه است که با یاسر رزمنده دوران دفاع مقدس ازدواج می کند و در حالی که  باردار است همسرش دوباره عازم جبهه می شود و ….

«خانه مغایرت» نوشته «محمدعلی جعفری» از نشر «شهرستان ادب»: این کتاب در قالب رمان و به زبان طنز به موضوعات اجتماعی جوانان می پردازد و شخصیت اصلی داستان پسری به نام سعید، تک فرزند خانواده‌ای مرفه است که علاقه‌مند به دختری از طبقه پایین و پرجمعیت می شود و مسائل و اتفاقاتی که پس از آن رخ می‌دهد.

 

سید جواد یثربی، شاعر، طنزپرداز و استاد دانشگاه

*«مقالات شمس» به ویرایش «جعفر مدرس صادقی» از انتشارات «مرکز»: این کتاب شاهکار بی نظیر ساده نویسی و ایجاز و روایت است که با ویرایش مدرس صادقی، متن با فصل بندی، پاراگراف بندی و علامت‌گذاری، خوشخوان شده است و برای مخاطب غیرحرفه‌ای بسیار مناسب است. ریشه های مثنوی مولوی در «مقالات شمس» است و برخی اساتید فن، مثنوی را شرح مقالات دانسته اند. «هر که شاخ را گرفت، شکست و فرو افتاد و هر که درخت را گرفت، همه شاخ از آن اوست».

*«فلسفه طنز» نوشته «جان موریل» به ترجمه «محمود فرجامی» و «دانیال جعفری» از انتشارات «نی»: کتابی بسیار مفید برای علاقه‌مندان به مباحث نظری طنز و مجموعه‌ای از مهم‌ترین تئوری‌ها درباره خنده، طنز و شوخ طبعی. «جان موریل» کوشیده با زبانی نسبتا ساده به مهم‌ترین پرسش‌ها درباره خنده و انواع شوخ طبعی پاسخ دهد.

*«گلستان سعدی» به تصحیح غلامحسین یوسفی از نشر «خوارزمی»: اما سعدی! برای تقویت و روانی زبان فارسی علیکم بالسعدی! برای بنده عجیب است که وقتی در دانشگاه از دانشجویان و حتی اساتید می‌پرسم که آیا لااقل گلستان سعدی را یک دور خوانده اید پاسخ اغلب قریب به اتفاقشان منفی است. یعنی فرزندان این مملکت به سطح تحصیلات تکمیلی می‌رسند اما یک بار گلستان نخوانده اند. معارف دینی، اخلاق و تربیت اجتماعی، تجربه انسانی، طنز و ساختارهای زبانی در مجموعه ای کم حجم گردهم آمده است. برای شاعران، سعدی مثل اکسیژن است. «ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید/ هزارسال پس از مرگ او گرش بویی».

 

وجیهه غلامحسین زاده، خبرنگار و فعال رسانه‌ای

«سه‌شنبه‌ها با موری» نوشته «میچ آلبوم» به ترجمه «ماندانا قهرمانلو» از نشر «قطره»: موضوع کتاب رابطه «میچ آلبوم» نویسنده کتاب با «موری شوارتز» استاد بیمار اوست که همیشه بهترین پاسخ ها را برای سوال های «میچ» دارد.

«تسلی بخشی‌های فلسفه» نوشته «آلن دوباتن» به ترجمه «عرفان ثابتی» از نشر «ققنوس»: این اثر سعی می‌کند با معرفی ۶ فیلسوف از جمله «سقراط»، «سنکا»، «اپیکور»، «مونتنی»، «شوپنهاور» و «نیچه»، برای مشکلات رایج مردم راه‌حل‌هایی پیشنهاد کند و تسلی ببخشد.

«خلقیات ما ایرانیان» نوشته «محمدعلی جمالزاده»: این کتاب بر خصوصیات اخلاقی ایرانی‌ها کندوکاو می‌کند و برخلاف همه تعریف و تمجیدها سعی می‌کند کمی از نگاه نقادانه، روحیات ایرانیان را بررسی کند.

 

سید حمیدرضا منتظری، منتقد سینما و رسانه و مستندساز  

«در جست‌وجوی زمان از دست رفته» نوشته «مارسل پروست» و ترجمه «مهدی سحابی» از نشر «مرکز»: این کتاب، یک رمان کلاسیک جدی است که به‌رغم طولانی و ۳۳۰۸ صفحه‌ای بودنش، اما خوانش سختی ندارد و سبک نوشتاری این رمان بسیار ساده و روان است. خواننده این رمان هفت جلدی که راوی داستان‌ها و موقعیت‌های آن اول شخص است، نباید انتظار مواجهه با طرح داستانی مرسوم و معمول را از این اثر داشته باشد.

«نوشتن با دوربین» نوشته «پرویز جاهد» از نشر «اختران»: پرویز جاهد در مجموعه مصاحبه‌های شفاهی‌اش با ابراهیم گلستان تلاش می‌کند تحلیلی از پیدایش و حیات «موج نو» در دهه ۳۰ و ۴۰ سینمای ایران ارائه کند و به طور مشخص در این کتاب به سه کارگردان برجسته و پیشگام سینمای روشنفکری و غیرمتعارف ایران یعنی ابراهیم گلستان، فرخ غفاری و فریدون راهنما می‌‌پردازد.

*«آنچه همیشه می‌خواستید درباره‌ی لَکان بدانید، اما می‌ترسیدید از هیچکاک بپرسید!» نوشته «اسلاوی ژیژک» و «ملدن دولر» به ترجمه «مهدی پارسا» و «محمدرضا آخوندزاده» از نشر «گام نو»: در این کتاب علاوه بر مقدمه‌ مترجمان، شانزده مقاله در سه قالب «کلی»، «جزئی و «شخصی» و با سرفصل‌های «مضمون‌ها»، «فیلم‌ها» و «جهان‌ِهیچکاک» گردآوری شده است‌. به طور کلی مقالات این کتاب به تفسیر و تحلیل اندیشه و نگاه تکنیکال «آلفرد هیچکاک» و بررسی برخی فیلم‌های شاخص او از نظر فرم و محتوا می‌پردازد.

 

فهیمه شاکری‌مهر، دبیر اجرایی عصرانه داستان حوزه هنری قم و فعال ادبی

*«هرس» نوشته «نسیم مرعشی» از نشر «چشمه»: این کتاب روایتی از جنگ ایران و عراق است. داستان آن درباره زندگی مشترک زوجی خرمشهری به نام «رسول» و «نوال» است که با شروع جنگ و مرگ اولین فرزندشان همراه است. در کتاب «هرس» با لهجه جنوبی، فضاسازی و شخصیت پردازی خوبی که به جنگ و به ویژه بعد از جنگ مربوط است، روبه‌رو هستیم.

*«وقت معلوم» نوشته «مهدی کفاش» از نشر «شهرستان ادب»: داستان طلبه‌ای به نام «فؤاد» که از علاقه فراوانش به قضاوت با سه پرونده روبه‌رو می‌شود که اتفاقات معماگونه و خطرناکی در زندگیش رخ می‌دهد. هر سه پرونده مربوط به شخصی بنام بهمن حجت کاشانی می‌شود که درجایی از او شهید، جایی قاتل و جایی دیگر مدعی پیامبری نام برده‌اند. «وقت معلوم» نامزد جایزه ادبی جلال آل احمد بوده است‌

*«حرکت در مه» نوشته «محمدحسن شهسواری» از نشر «چشمه»: این کتاب در ۷۲۱ صفحه به تعریف و آموزش اصول نویسندگی می‌پردازد. این کتاب با مثال‌ها و تمرینات رایج، مناسب افرادی است که کمتر با کتاب‌های آموزش نویسندگی ترجمه ارتباط برقرار می‌کنند. 

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.